Selected aspects of Howard Gardner’s theory of multiple intelligences as perceived by students of pedagogy in preschool and early primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2024.15

Keywords:

Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, students of pedagogy in preschool and early primary education, children, social growth, moral development

Abstract

The article focuses on selected types of intelligence proposed by Howard Gardner's theory of multiple intelligences, specifically: interpersonal, intrapersonal, existential and moral-ethical intelligence. Brief theoretical and methodological considerations related to the subject matter are followed with the results of the author’s own research assessing both the participants' knowledge of the theory and their willingness to develop these types of intelligence in course of their work with children in kindergarten and primary school grades I-III. The respondents’ opinions are then briefly discussed in relation to various aspects of social and moral development of children at early stages of education. Finally, conclusions from the current study are presented along with pedagogical recommendations for preschool and early primary school teachers.

Downloads

References

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Kraków 2001.

Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002.

Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa, 2009.

Kowalik S., Rozwój społeczny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, red. B. Harwas-Napierała i J. Trempała, Warszawa 2006.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2012.

Olearczyk T., Czas a moralność – Czas na moralność, „Państwo i Społeczeństwo” 2004, nr4, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dacd9a6c-e2f6-47de-8c73-49e18e55fb3f/c/PiS_2004_4_08_olearczyk.pdf , (dostęp: 13.01.2024).

F. Pérez, Howard Gardner i jego teoria inteligencji wielorakich, https://pieknoumyslu.com/howard-gardner-teoria-inteligencji/ (dostęp: 27.09.2024).

Moralność, https://sjp.pwn.pl/sjp/moralnosc;2568434 (dostęp: 6.06.2024).

Wąchała A., Hliwa K., Wiliński A., Badania profili inteligencji wielorakich wśród studentów pierwszego roku informatyki, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej” 2019, nr 14, https://tu.koszalin.pl/weii/kat/1200/zeszyty-naukowe, (dostęp: 10.09.2024).

Wojnar-Płeszka A., Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera w programach nauczania zintegrowanego, „Państwo i Społeczeństwo” 2021 (XXI) nr 2, DOI:10.48269/2451-0858-pis-2021-2-006, https://www.panstwoispoleczenstwo.pl/numery/2021-2/panstwo-i-spoleczenstwo-2021-nr2-wojnar.pdf, (dostęp: 7.09.2024).

Published

2024-12-25

How to Cite

Tłuczek-Tadla, E. (2024). Selected aspects of Howard Gardner’s theory of multiple intelligences as perceived by students of pedagogy in preschool and early primary education. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 14, 202–216. https://doi.org/10.15584/kpe.2024.15

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems