Diagnostic challenges in early childhood education in a changing educational reality
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.5Keywords:
diagnostics, pedagogical diagnosis, psychological and pedagogical assistance, student with special needs, diagnostic skillsAbstract
The aim of the article is to demonstrate the importance of improving the diagnostic skills of teachers and educators working with children in the context of a contemporary approach to working with a student with special educational needs.
The article deals with the issue of the still evolving diagnostic tasks of an early childhood education teacher which result from the provisions of educational law. Attention is paid to the issues of the possibility of recognizing student problems in the course of educational and upbringing work. Basic issues related to diagnostic activities in a holistic approach are also addressed, with particular emphasis on the directions of cooperation with the out-of-school environment.
References
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1996.
Dłużniewska A., Szubielska M., Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia [w:] Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, red. K. Krakowiak, Warszawa 2017.
Kowalczyk M., Szkolny system holistycznej diagnozy dziecka w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Alberta Einsteina w Lublinie, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, nr 9, s. 221–237, https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/245 (dostęp: 6.12.2023).
Marciniak-Paprocka K., Znaczenie diagnozy pedagogicznej dla praktyków, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2019, nr 19(12), s. 89–108, https://doi.org/10.34739/sn.2019.19.08 (dostęp: 6.11.2023).
Marek E., Nadrowska K., Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2010.
Nazaruk S.K., Marchel J., Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2019, t. 14, nr 2(52), s. 55–76.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 1280 z późn. zm.).
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Suchodolska J., Diagnoza dziecka o nieharmonijnym rozwoju – ważne kryteria oceny warunków rozwoju w rodzinie [w:] Edukacja małego dziecka, t. 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Cieszyn 2017.
Szkolak-Stępień A., Trudności w uczeniu się – model diagnozowania dysleksji rozwojowej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 49, s. 215–229.
Tomczak R., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2009.
Wysocka E., Diagnoza pedagogiczna. Specyfika i obszary diagnozy w ujęciu holistycznym [w:] Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, red. J. Skibska, Kraków 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.