Wyzwania diagnostyczne w edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającej się rzeczywistości oświatowej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.5Słowa kluczowe:
diagnostyka, diagnoza pedagogiczna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, uczeń ze specjalnymi potrzebami, umiejętności diagnostyczneAbstrakt
Celem artykułu jest wykazanie znaczenia doskonalenia umiejętności diagnostycznych nauczycieli i pedagogów pracujących z dziećmi w kontekście współczesnego, podejścia do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W artykule podjęto problematykę, wciąż ewoluujących, zadań diagnostycznych nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, jakie wynikają z przepisów prawa oświatowego. Zwrócono uwagę na kwestie możliwości rozpoznawania uczniowskich problemów w toku pracy edukacyjnej i wychowawczej. Podjęto także podstawowe zagadnienia odnoszące się do działań diagnostycznych w ujęciu holistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków współpracy ze środowiskiem pozaszkolnym.
Bibliografia
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1996.
Dłużniewska A., Szubielska M., Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia [w:] Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, red. K. Krakowiak, Warszawa 2017.
Kowalczyk M., Szkolny system holistycznej diagnozy dziecka w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Alberta Einsteina w Lublinie, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, nr 9, s. 221–237, https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/245 (dostęp: 6.12.2023).
Marciniak-Paprocka K., Znaczenie diagnozy pedagogicznej dla praktyków, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2019, nr 19(12), s. 89–108, https://doi.org/10.34739/sn.2019.19.08 (dostęp: 6.11.2023).
Marek E., Nadrowska K., Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2010.
Nazaruk S.K., Marchel J., Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2019, t. 14, nr 2(52), s. 55–76.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 1280 z późn. zm.).
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Suchodolska J., Diagnoza dziecka o nieharmonijnym rozwoju – ważne kryteria oceny warunków rozwoju w rodzinie [w:] Edukacja małego dziecka, t. 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Cieszyn 2017.
Szkolak-Stępień A., Trudności w uczeniu się – model diagnozowania dysleksji rozwojowej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 49, s. 215–229.
Tomczak R., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2009.
Wysocka E., Diagnoza pedagogiczna. Specyfika i obszary diagnozy w ujęciu holistycznym [w:] Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, red. J. Skibska, Kraków 2017.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.