Elements of children’s musical art education in typhlo-music-therapy
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.24Keywords:
child, art education, music, music therapy for the blindAbstract
Musical art education, like music therapy, has a very significant impact on the lives and daily functioning of children, especially those with visual impairments. Both disciplines appeal strongly to students through the art of music, which is used by them as primary means of educational and rehabilitative intervention. In terms of their functions, goals, tasks, implementation conditions and circumstances, there are many similarities, convergences and borrowings between education and music therapy, which points to the fact that they are interdisciplinary and boundary-crossing in nature, while at the same time maintaining their distinctive characteristics. This fact is one of the premises underlying the application of elements of music education in music therapy for the blind, and of elements of typhlo-music-therapy in the music education of children with permanent vision problems.
References
Cylulko P., Tyflomuzykoterapia dzieci. Teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Wrocław 2004.
Cylulko P., Interwencja tyflomuzykoterapeutyczna w praktyce edukacyjno-rehabilitacyjnej [w:] Muzykoterapia – od pionierskiej działalności do kreatywnej twórczości, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 4, Wrocław 2022.
Cylulko P., Model tyflomuzykoterapii dzieci [w:] Wrocławskie modele muzykoterapii, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 2, Wrocław 2016.
Cylulko P., Podejście badawcze do twórczości muzycznej dzieci na instrumentach perkusyjnych i jej znaczenie dla diagnostyki muzykoterapeutycznej [w:] Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 3, Wrocław 2020.
Cylulko P. (oprac. i red.), Projekt ustawy o zawodzie muzykoterapeuty. Materiały do konsultacji środowiskowej, Wrocław 2011.
Cylulko P., Gładyszewska-Cylulko J., A Model of Typhlo Music Therapy in Educational and Rehabilitation Work with Visually Impaired Persons [w:] Recommender Systems for Medicine and Music, red. Z.W. Ras, A. Wieczorkowska, S. Tsumoto, w serii: „Studies in Computational Intelligence”, t. 946, Cham 2021.
Dobrowolski T., Pomoc dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we wczesnej edukacji. Zastosowanie tyflomuzykoterapii, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2022, 87(3).
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, t. II, wyd. II, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1989.
Dubowicz M., Rewalidacyjne znaczenie muzyki w wychowaniu i kształceniu osobowości dziecka niewidomego, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1985, nr 3, s. 146.
Jutrzyna E., Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej, Warszawa 2007.
Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, Warszawa 1994.
Konaszkiewicz Z., Edukacja i terapia muzyczna w odniesieniu do dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, „Szkoła Specjalna” 1993, nr 1–2.
Konaszkiewicz Z., Muzyka w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego [w:] Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, cz. III, red. E. Mazanek, Warszawa 1998.
Kulczycki M., Arteterapia i psychologia kliniczna [w:] Arteterapia (III), red. L. Hannek, M. Passella, w serii: „Zeszyt Naukowy” 1990, nr 57.
Ławrowska R., Edukacja muzyczna dziecka w wieku przedszkolnym [w:] Edukacja muzyczna – studium teoretyczno-praktyczne, red. R. Ławrowska, B. Muchacka, Kraków 2022.
Kilian M., Cichocka M., Muzykoterapia w rehabilitacji dzieci niewidomych i słabowidzących – założenia teoretyczne (część 1), „Szkoła Specjalna” 2011, t. LXXII, nr 4.
Mazurkiewicz A., Zainteresowania muzyczno-taneczne niewidomych, „Kultura Fizyczna” 1968, R. XXI, nr 3.
Pfammatter X., Music as a Leisure-Time Occupation for the Blind, „Review of the European Blind” 1988, nr 2(60).
Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne, idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989.
Steele A.L., Crawford C., Music Therapy for the Visually Impaired, „Education of the Visually Handicapped”, t. 14(1982), nr 2.
Szulc W., Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Poznań 1994.
Turkalj M., Breitenfeld D., Hrvoj J., Musiktherapie beisehbehinderten Personen, „Anali Klinicke bolnice »Dr M. Stojanowić«” 1974, t. XM, nr 3.
Uchyła-Zroski J., Edukacja muzyczna w systemie nauk o wychowaniu [w:] Edukacja muzyczna – studium teoretyczno-praktyczne, red. R. Ławrowska, B. Muchacka, Kraków 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.