Elementy edukacji artystycznej dziecka w zakresie sztuki muzycznej w tyflomuzykoterapii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.24

Słowa kluczowe:

dziecko, edukacja artystyczna, muzyka, tyflomuzykoterapia

Abstrakt

Edukacja artystyczna w zakresie muzyki podobnie jak muzykoterapia posiada bardzo istotny wpływ na życie i codzienne funkcjonowanie dzieci, w tym szczególnie z niepełnosprawnością wzroku. Zarówno jedna, jak i druga dyscyplina przemawiają bardzo sugestywnie do uczniów poprzez sztukę muzyczną, jako podstawowy środek oddziaływania edukacyjno-rehabilitacyjnego. W niektórych funkcjach, celach, zadaniach, warunkach i okolicznościach realizowania edukacji oraz terapii muzycznej można doszukać się wielu podobieństw, zbieżności i zapożyczeń, świadczących z jednej strony o interdyscyplinarności, transgresji, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności każdej z tych dyscyplin. Stwierdzenie to leży między innymi u podstaw stosowania elementów edukacji muzycznej w tyflomuzykoterapii, a także - elementów tyflomuzykoterapii w edukacji muzycznej dzieci z trwałymi problemami widzenia.

Bibliografia

Cylulko P., Tyflomuzykoterapia dzieci. Teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Wrocław 2004.

Cylulko P., Interwencja tyflomuzykoterapeutyczna w praktyce edukacyjno-rehabilitacyjnej [w:] Muzykoterapia – od pionierskiej działalności do kreatywnej twórczości, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 4, Wrocław 2022.

Cylulko P., Model tyflomuzykoterapii dzieci [w:] Wrocławskie modele muzykoterapii, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 2, Wrocław 2016.

Cylulko P., Podejście badawcze do twórczości muzycznej dzieci na instrumentach perkusyjnych i jej znaczenie dla diagnostyki muzykoterapeutycznej [w:] Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, w serii: „Wrocławska Muzykoterapia”, t. 3, Wrocław 2020.

Cylulko P. (oprac. i red.), Projekt ustawy o zawodzie muzykoterapeuty. Materiały do konsultacji środowiskowej, Wrocław 2011.

Cylulko P., Gładyszewska-Cylulko J., A Model of Typhlo Music Therapy in Educational and Rehabilitation Work with Visually Impaired Persons [w:] Recommender Systems for Medicine and Music, red. Z.W. Ras, A. Wieczorkowska, S. Tsumoto, w serii: „Studies in Computational Intelligence”, t. 946, Cham 2021.

Dobrowolski T., Pomoc dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we wczesnej edukacji. Zastosowanie tyflomuzykoterapii, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2022, 87(3).

Doroszewska J., Pedagogika specjalna, t. II, wyd. II, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1989.

Dubowicz M., Rewalidacyjne znaczenie muzyki w wychowaniu i kształceniu osobowości dziecka niewidomego, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1985, nr 3, s. 146.

Jutrzyna E., Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej, Warszawa 2007.

Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, Warszawa 1994.

Konaszkiewicz Z., Edukacja i terapia muzyczna w odniesieniu do dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, „Szkoła Specjalna” 1993, nr 1–2.

Konaszkiewicz Z., Muzyka w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego [w:] Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, cz. III, red. E. Mazanek, Warszawa 1998.

Kulczycki M., Arteterapia i psychologia kliniczna [w:] Arteterapia (III), red. L. Hannek, M. Passella, w serii: „Zeszyt Naukowy” 1990, nr 57.

Ławrowska R., Edukacja muzyczna dziecka w wieku przedszkolnym [w:] Edukacja muzyczna – studium teoretyczno-praktyczne, red. R. Ławrowska, B. Muchacka, Kraków 2022.

Kilian M., Cichocka M., Muzykoterapia w rehabilitacji dzieci niewidomych i słabowidzących – założenia teoretyczne (część 1), „Szkoła Specjalna” 2011, t. LXXII, nr 4.

Mazurkiewicz A., Zainteresowania muzyczno-taneczne niewidomych, „Kultura Fizyczna” 1968, R. XXI, nr 3.

Pfammatter X., Music as a Leisure-Time Occupation for the Blind, „Review of the European Blind” 1988, nr 2(60).

Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne, idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989.

Steele A.L., Crawford C., Music Therapy for the Visually Impaired, „Education of the Visually Handicapped”, t. 14(1982), nr 2.

Szulc W., Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Poznań 1994.

Turkalj M., Breitenfeld D., Hrvoj J., Musiktherapie beisehbehinderten Personen, „Anali Klinicke bolnice »Dr M. Stojanowić«” 1974, t. XM, nr 3.

Uchyła-Zroski J., Edukacja muzyczna w systemie nauk o wychowaniu [w:] Edukacja muzyczna – studium teoretyczno-praktyczne, red. R. Ławrowska, B. Muchacka, Kraków 2022.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Cylulko, P. (2024). Elementy edukacji artystycznej dziecka w zakresie sztuki muzycznej w tyflomuzykoterapii. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 287–304. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.24

Numer

Dział

TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ I INTERWENCJI TERAPEUTYCZNYCH