Inquiry-Based Science Education as a strategy to stimulate the development of solution design skills of pupils in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.11

Keywords:

problem, solution design, early childhood education pupil, methods of work developing pupils' thinking, Inquiry Based Science Education

Abstract

The aim of the research was to show the changes taking place in the solution design skills of pupils in the primary education (which was considered a dependent variable) under the influence of the introduction of a new method of working with children. Eleven teachers who enrolled their classes for the "Child as a researcher" project took part in dedicated workshops and acquired knowledge and skills to teach with the use of IBSE. Applying the method in everyday educational practice was considered an independent variable. The dependent variable was measured twice in their classes, i.e. 200 second-grade pupils from primary schools in the Świętokrzyskie Voivodship. Quantitative analysis revealed a statistically significant increase in the solution design skills of the surveyed pupils. The qualitative analysis of the collected empirical material showed that in the final measurement, the pupils more often tried to solve the problem according to their own ideas, proposed many different, original and creative ideas, indicating a research attitude, and additionally, they started using the notions related to Inquiry Based Science Education in their language.

References

Adamek I., Rozwiązywanie problemów przez dzieci, Kraków 1998.

Bidziński K. (red.), Dziecko jako badacz – nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie, Kielce 2020.

Bruner J., Proces kształcenia, Warszawa 1964.

Bruner J., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978.

Dewey J., Demokracja i wychowanie, Wrocław 1972.

Dewey J., Jak myślimy?, Warszawa 1988.

Galant J., Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów w klasach początkowych, Warszawa 1987.

Gołębniak B.D., Teusz G., Edukacja poprzez język – o całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jankowska H., Rozwój czynności poznawczych u dzieci, Warszawa 1992.

Kielar-Turska M., Rozwój w okresie dzieciństwa [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. A. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, Sopot 2016.

Kim K.H., Project Clarion: Three Years of Science Instruction in Title I Schools among K-Third Grade Students, “Research in Science Education” 2012, vol. 42.

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2002.

Kozielecki J., Myślenie i rozwiązywanie problemów [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, Warszawa 1995.

Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Pietrasiński Z., Atakowanie problemów, Warszawa 1983.

Rocard M., Csermely P., Jorde D., Lenzen D., Science Education NOW. A Renewed Pedagogy for the Future Europe, https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/ rapportrocardfinal.pdf (dostęp: 15.12.2023).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).

Sokołowska D., Charakterystyka cyklu kształcenia metodą odkrywania przez dociekanie [w:] Dziecko jako badacz – nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie, red. K. Bidziński, Kielce 2020.

Sokołowska D., Implementacja metody odkrywania przez dociekanie w praktykę szkolną [w:] Dziecko jako badacz – nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie, red. K. Bidziński, Kielce 2020.

Wiśniewska-Kin M., Zdolności poznawcze dzieci w wieku 7–10 lat, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 1(7).

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01).

http://www.kmo.org.pl/pl/ (dostęp: 15.12.2023).

http://www.fibonacci-project.eu/ (dostęp: 15.12.2023).

https://swietlik.edu.pl/opis-projektu/ (dostęp: 15.12.2023).

http://www.establish-fp7.eu/project.html (dostęp: 15.12.2023).

http://www.ack.fais.uj.edu.pl/ (dostęp: 15.12.2023).

Published

2024-10-13

How to Cite

Ozga, A. (2024). Inquiry-Based Science Education as a strategy to stimulate the development of solution design skills of pupils in early childhood education . KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 139–155. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.11

Issue

Section

ALTERNATIVE EDUCATION AND INNOVATION NEW APPROACHES AND DIGITAL TRANSFORMATION