Psychological aspects of child functioning in the family in the context of changing social and educational realities based on the Family Drawing Test study

Authors

  • Elżbieta Napora Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0002-5194-4218
  • Wiktoria Elmanowska Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Sandra Misztela Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Anna Kaczmarek Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Natalia Paździo Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Julia Piasecka Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Agnieszka Sulińska Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.16

Keywords:

Family Drawing Test, pre-school children, early childhood children, child family functioning

Abstract

The aim of this study was to compare the psychological aspects of the functioning of pre-school (5–6 years old) and early school (7–10 years old) children, in the changing social and educational reality associated with the presence of refugees from Ukraine in the peer group (classroom). The research was carried out using a graphic projection method the Family Drawing Test on a group of 123 children. Preliminary analysis of the results showed that the examined children significantly differentiated the following indicators related to the psychological functioning of the child in the family, that is correct communication (p = 0.014), valorisation of the father (p = 0.027), closeness relations (p = 0.001), presence of added elements (p = 0.087). In addition, the preschool and early school-aged children studied describe themselves with similarity in terms of indicators – valorisation of family members, distance relations, distribution of drawing content on the page. In conclusion, pre-school and early school-aged children’s experience of change, including in social and educational spaces, may affect its aspects of functioning in relationships with loved ones.

References

Balenzano C., Moro G., Girardi S., Families in the Pandemic Between Challenges and Opportunities: An Empirical Study of Parents with Preschool and School-Age Children, “Italian Sociological Review” 2020, nr 10(3S), doi.org/10.13136/isr.v10i3S.398.

Braun-Gałkowska M., Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Braun-Gałkowska M., Test rysunku rodziny, Lublin 1985.

Brodin J., Renblad K., Improvement of preschool children’s speech and language skills, “Early Child Development and Care” 2020, nr 190(14), doi.org/10.1080/03004430.2018.15 64917.

Brooks S.K., Webster R.K., Smith L.E., Woodland L., Wessely S., Greenberg N., Rubin G.J., The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence, “Lancet” 2020, nr 395(10227), doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8.

Cambier A., Co to znaczy rysować? [w:] Rysunek dziecka, red. P. Wallon, A. Cambier, D. Engelhart, Warszawa 1993.

Ciechomska M., Ciechomski M., Potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, red. E. Śmiechowska-Petrovskij, Warszawa 2016.

Dryll E., Interakcja wychowawcza w relacji matka – dziecko [w:] Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, red. A. Jurkowski, Warszawa 2003.

Dziektarz A., Wójcik S., Wykorzystanie psychoterapii poznawczo-behawioralnej w radzeniu sobie z nadmiernym stresem, „Sztuka Leczenia” 2022, nr 2.

Dziewiecki M., Jak wygrać kobiecość?, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=15332&from=publication&fbclid=IwAR3sYj1GQCJibNpgy3SrYJU0k3HJDaFNt9002U5fphnGzGQxdP9yZjYaS3k (dostęp: 10.12.2023).

Evans R., Jones D., Perspectives on oracy – towards a theory of practice, “Early Child Development and Care” 2007, nr 177(6–7), https://doi.org/10.1080/0300443070 1424 938.

Grzankowska I., Basińska M., Pozycja wśród rodzeństwa a obraz psychologiczny dzieci badanych testem rysunku rodzony, „Psychologia Rozwojowa” 2014, nr 19(1).

Guilford J.P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, Warszawa 1960.

Kawula S., Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2006.

Kornacka-Skwara E., Napora E., Kielińska J., Cabanová V., Kocourková V., Obraz rodziny w międzykulturowych badaniach porównawczych studentów polskich i czeskich wykonanych testem rysunku rodziny [w:] Rodzina w cyklu życia – rozwój, zmiana, kryzys, red. M. Kaźmierczak, A. Lewandowska-Walter, Warszawa 2023.

Lachowska B., Łaguna M. (red.), Draw-a-Family Test in Psychological Research, Lublin 2002.

Litwińska-Rączka K., Reklamy telewizyjne a orientacja życiowa „mieć” u dzieci w wieku przedszkolnym [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach nad rodziną i wychowaniem, red. B. Kostrubiec-Wojtachnio, E. Trubiłowicz, Lublin 2012.

Lubowiecka J., O przywiązaniu i więziach społecznych dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2006, nr 8.

Markowska-Manista U., Zakrzewska-Olędzka D., Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa. Raport z badań online, https://www.odn.slupsk.pl/files/download/ 1835471336/Rodziny-z-dziecmi-w-nowej-sytuacji-epidemii-koronawirusa-raport-.pdf (dostęp: 22.11.2023).

Napora E., Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami, Częstochowa 2019.

Ostaszewski K., Kucharski J., Stokwiszewski M., Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań EZOP II. Wyniki badania dzieci i młodzieży, Instytut Psychiatrii i Neurologii 2021, https://ezop.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/ EZOPII_Wynikibadania-dzieci-i-mlodziezy-7-17-lat.pdf (dostęp: 1.12.2023).

Ośkiewicz W., Rola ojca w oddziaływaniach wychowawczych dziecka w rodzinie, „Family Pedagogy / Pedagogika Rodziny” 2012, nr 2(3).

Penington B., The communicative management of connection and autonomy in African American and European American mother – daughter relationships, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327698jfc0401_2?fbclid=IwAR0W3kCE3tkq4Eot7I0nEfrPCUg91QAVGBkchwX2wt5zQ0szb5F0tkOayNg (dostęp: 19.11.2023).

Pospiszyl K., Ojciec a wychowanie dziecka, Toruń 2007.

Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1985.

Selye H., Stres okiełznany, Warszawa 1977.

Stankowska M., Wychowanie małego dziecka w czasie pandemii COVID-19, „Roczniki Pedagogiczne” 2022, nr 4.

Tato.Net, Ojcowie w czasie pandemii – raport, https://tato.net/o-tato-net/badania (dostęp: 22.11.2023).

Published

2024-10-13

How to Cite

Napora, E., Elmanowska, W., Misztela, S., Kaczmarek, A., Paździo, N., Piasecka, J., & Sulińska, A. (2024). Psychological aspects of child functioning in the family in the context of changing social and educational realities based on the Family Drawing Test study. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 204–216. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.16

Issue

Section

THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF ART EDUCATION AND THERAPEUTIC INTERVENTIONS