Mental health crisis of children and adolescents – prevention, help

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.15

Keywords:

school, mental health of children and adolescents, prevention, psychological help

Abstract

The mental health of children and adolescents is currently one of the biggest problems in the field of health care and school prevention. The Constitution of the World Health Organization adopted in 1948 defined mental health as “the complete physical, mental and social well-being of a human being”, which is still the starting point in considerations on the essence of human health. The article is a review of current considerations regarding the provision of psychological and pedagogical assistance at school, persons providing assistance, and selected behavioral and emotional disorders in children and adolescents. Helping a child in crisis and supporting him in difficult situations, due to the increasing prevalence of mental health problems among children and adolescents, is also the task of schools and employees of educational institutions.

References

Baran B., Rola więzi społeczno-emocjonalnej w kształtowaniu osobowości dziecka, PWN, Warszawa 1981.

Czuba B., Król K., Sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji, „Edukacja. Terapia. Opieka” 2020, nr 2, s. 198–210.

Dąbrowska P., Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w roku 2020 na podstawie rozmów w 116 111 – telefonie zaufania, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2021, nr 20(2), s. 63–75.

Duch W., Dobosz K., Sieci neuronowe w modelowaniu chorób psychicznych [w:] Sieci neuronowe w inżynierii biomedycznej, red. R. Tadeusiewicz, W. Duch i in., Wyd. Exit, Warszawa 2013, s. 637–666.

Gumuła T., Majewski S. (red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli: tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005, s. 151–155.

Inglot-Kulas J., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie potencjału rozwojowego dziecka, „Edukacja. Terapia. Opieka” 2020, nr 2, s. 143–155.

Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Rubikon, Kraków 2009.

Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009, s. 109–115.

Knight C., A resilience framework: perspectives for educators, “Health Education” 2007, t. 107, nr 6, s. 543–555.

Kolendo N., Wronka H., Depresja wśród dzieci i młodzieży – przebieg, leczenie oraz wpływ na system rodzinny, „Fides et Ratio” 2021, nr 45(1), s. 158–166.

Konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia, porozumienie zawarte przez rządy reprezentowane na Międzynarodowej Konferencji Zdrowia i Protokół dotyczący Międzynarodowego Urzędu Higieny Publicznej, podpisane w Nowym Jorku dnia 22 lipca 1946 r., Dz.U. 1948, nr 61, poz. 477.

Korbelak M., Lizak M., Edukacja dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach, „Problemy Współczesnej Pedagogiki” 2017, nr 3(1), s. 77–91.

Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.

Leżańska W. (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Wyższa Szkoła Informatyki, Łódź 2004, s. 237–248.

Matusiak R., Cyberświat jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne – zagrożenia i profilaktyka, Wyd. Impuls, Kraków 2020.

Mołodecka A., Problem zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży w dobie pandemii z perspektywy psychologii, „Youth in Central and Eastern Europe” 2020, nr 7(11), s. 88–92.

Mucha K., Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa 2018.

Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (red.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020, s. 183–187.

Pyżalski J., Merecz D. (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Wyd. Impuls, Kraków 2010, s. 6–9.

Pyżalski J., Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii Covid-19 – przegląd najistotniejszych problemów, „Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka” 2021, nr 20(2), s. 92–115.

Remberk B., Chyba już czas na zmiany?, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2017, nr 17(4), s. 256–259.

Sikorski J., Realizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia w szkole – założenia prawne i rozwiązania praktyczne, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2018, nr 582, s. 13–26.

Szczurkowska J., Mazur A. (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2013, s. 29–50.

Szymańska J., Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole, Ośrodek Rozwoju i Edukacji, Warszawa 2014.

Szymańska J., Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców, wyd. III, Warszawa 2012.

Tomaszczyk-Pacuła K., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej – działania dla ochrony zdrowia psychicznego, „Kontrola Państwowa” 2018, nr 63/3(380), s. 37–47.

Wojtczuk A., Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie. Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe, „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy” 2020, nr 20(13), s. 101–113.

Published

2023-12-29

How to Cite

Matusiak, R., & Dębicka, A. (2023). Mental health crisis of children and adolescents – prevention, help. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 237–250. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.15

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems