The perfectionism as an inspiration for change
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.21Keywords:
perfectionism, virtue, upbringing, motivation, role modelsAbstract
The text presents perfectionism as an idea with ethical, psychological and anthropological significance, capable of inspiring change in individuals and society. The author analyses it in the context of upbringing, motivation and role models, pointing to the role of reason and virtue as the foundations of education (Herbart, classical tradition). Ethical perfectionism is presented as a source of motivation for self-improvement, self-expression and moral responsibility, as well as a way to shape role models in different cultures and professions. Attention is drawn to contemporary challenges, including the impact of digitalisation and artificial intelligence on social relations. The article emphasises the need for further research into the presented anthropological-ethical framework in the context of existing changes.
Downloads
References
Aureliusz M., Rozmyślania, Warszawa 1994.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa 2000.
Bogucka I., Pietrzykowski T., Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009.
Brandt R.B., Etyka, Warszawa 1996.
Clear J., Die 1% Methode minimale Veränderung, maximale Wirkung, München 2020.
Dupreél E., Traktat o moralności, Warszawa 1969.
Fromm E., Ucieczka od wolności, Warszawa 2000.
Granat W., Osoba ludzka, Sandomierz 1961.
Hahn W.F., 88 typische Verkäufer-Fehler, Mainz 2018.
Heinz K.E., Persönlichkeit und Subjektivität, ARSP 1998, vol. 84.
Hartmann N., Ethik, Berlin–Leipzig 1926.
Herbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa 2007.
Jankowski H., Istnienie, wolność, sprawiedliwość a etyczne problemy medycyny, „Etyka” 1975, nr 14.
Kaniowski A.M., Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki. Czyny chwalebne w etykach uniwersalistycznych, Warszawa 1999.
Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 1984.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław 1982.
Kotłowski K., Filozofia wartości a zadania pedagogiki, 1968.
Krąpiec M., Ja, człowiek, Lublin 1974.
Krug P., Generation ChatGPT und Anthropomorphismus, „DATEV Magazin” 2025, nr 06.
Lazari-Pawłowska I., Problemy etyki sytuacyjnej [w:] Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1994.
Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000.
MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996.
Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1990.
Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.
Mill J.S., Utylitaryzm. O wolności, Warszawa 1959.
Nowakowski P.T., Teoretyczne ujęcie ludzkich dążeń [w:] Aspiracje i dążenia młodzieży, red. B. Więckiewicz, Warszawa 2024.
Ochman J., Etyka prawna i pozaprawna w judaizmie [w:] Etyka a prawo i praworządność, red. J. Pawlica, Kraków 1998.
Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973.
Ossowska M., Moralność mieszczańska, Wrocław 1985.
Ossowska M., Motywy postępowania. Z zagadnień psychologii moralności, Warszawa 1958.
Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994.
Pasternack P., Beer A., Henke J., Rediger P., Gefordert und Überfordert? Wissenschaftskommunikation und wissenschaftsbezogene Kommunikationen in der Corona-Pandemie, Stuttgart 2025.
Platon, Państwo, t. I, Warszawa 1958.
Porębski C., Perfekcjonizm Bertranda Russella, „Etyka” 1974, nr 13.
Przełęcki M., Chrześcijaństwo niewierzących, Warszawa 1989.
Rathgeber H., Das Pingiun Prinzip. Wie Veränderung zum Erfolg führt, München 2017.
Scheler M., Zur Rehabilitierung der Tugend [w:] Vom Umsturz der Werke, Bern–München 1972.
Skrzyniarz R., Wzory i wzorce osobowe w pedagogice społecznej Jana Pawła II [w:] Człowiek, red. T. Bojarska-Szot, I. Szot, Zamość 2024.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 1978.
Williams B., Moralność. Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2000.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, Lublin 1986.
Znaniecki F., Społeczne role uczonych, Warszawa 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.