Integracja myślenia i mówienia w nauczaniu języków obcych: model spiralny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.11

Słowa kluczowe:

nauka języków obcych, kompetencja komunikacyjno-poznawcza, model spiralny, percepcja, reprodukcja pierwotna, apercepcja, inkubacja wiedzy, reprodukcja twórcza, produkcja

Abstrakt

W artykule zaproponowano komunikacyjno-poznawczy model nauki języka obcego (FL). Autorzy artykułu argumentują, że współczesna nauka języków obcych powinna wykraczać poza kompetencje komunikacyjne (CC) i zmierzać w kierunku zintegrowanej kompetencji komunikacyjno-poznawczej (CCC), która łączy użycie języka z procesami myślenia.

Głównym celem niniejszego badania jest opracowanie metodologii kształtowania CCC – ustrukturyzowanych ram pedagogicznych – integrujących komponenty komunikacyjne i poznawcze, zapewniając stopniowy rozwój mowy i umysłu uczniów w klasach języka obcego.

Artykuł powstał w oparciu o proces naukowy łączący analizę konceptualną (przegląd literatury i określenie celu), modelowanie systemowe (strukturyzacja procesu w celu jasnego zdefiniowania etapów nauki) oraz zastosowanie zasad kognitywno-lingwistycznych (opracowanie strategii specyficznych dla każdego etapu, w oparciu o komunikacyjne i poznawcze przetwarzanie napływających informacji przez mózg).

W artykule zaproponowano progresywny model kształtowania CQC, który wyraźnie łączy komunikacyjne i poznawcze przetwarzanie informacji językowych ze stopniową, niezależną produkcją własnych wypowiedzi. Model definiuje zintegrowany cel – CQC – jako pożądany efekt uczenia się; sześcioetapowy proces jego kształtowania; praktyczną metodologię przechodzenia przez te etapy, która oferuje konkretne strategie pedagogiczne dla każdego etapu i zapewnia praktyczną wykonalność opracowanej metodologii dla nauczycieli IM.

Niniejsze badanie formalizuje proces kształtowania CQC jako odrębnej, nowoczesnej metodologii nauczania IM. Ma on również fundamentalne znaczenie dla zdefiniowania pojedynczego celu uczenia się, który obejmuje stopniowy rozwój poprzez spiralny, ustrukturyzowany model, który bezpośrednio integruje procesy poznawcze z praktyką komunikacyjną.

W artykule dowodzi się, że efektywne nauczanie IM wymaga komunikacyjno-poznawczego podejścia do kształtowania CQC. Proponowany, odpowiadający mu model oferuje kompleksową praktyczną podstawę dla tego procesu. Poprzez integrację komponentu poznawczego, CQC pomoże uczniom wyjść poza mechaniczne uczenie się i osiągnąć głębokie zrozumienie informacji wejściowych oraz kreatywną, kontekstualnie ugruntowaną produkcję wypowiedzi.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bloom B. S., Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook I: Cognitive domain, David McKay Company 1968.

Budnyk O., Mazur P., Matsuk L., Berezovska L., Vovk O., Development of professional creativity of future teachers (Based on comparative research in Ukraine and Poland), “Amazonia Investiga” 2021, No. 10(44), https://doi.org/10.34069/AI/2021.44.08.1.

Budnyk O., Nikolaesku I., Stepanova N., Vovk O., Palienko A., Atroshchenko T., Organization of the educational process in the rural school of the mountain region: a case study, “Revista Brasileira de Educação do Campo” 2021, No. 6, https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12647

Campbell R., Wales R., The study of language acquisition [in:] New horizons in linguistics, ed. J. Lyons, Penguin Books 1970.

Chomsky N., Aspects of the theory of syntax, The MIT Press 1965.

Hymes D. H., (1972). On communicative competence [in:] Sociolinguistics: Selected readings, eds. J. B. Pride, J. Holmes, Penguin Books 1972.

Savignon S.J., Communicative competence: theory and classroom practice, Center for Curriculum Development 1983.

Vovk O., Communicative and cognitive framework for foreign language acquisition: Types of learning, “Scholarly Bulletin of the Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University” 2023, Series: “Pedagogical Sciences” No. 3, https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-3-63-76.

Vovk O. I., (2017). Foreign language acquisition: A communicative and cognitive paradigm, “Science and Education” 2017, No. 6, https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/en/articles/2017-6-doc/2017-6-st13-en.

Vovk O. I., Комунікативно-когнітивна компетентність студентів-філологів: нова освітня парадигма, Yu. A.Chabanenko 2013.

Vovk O. I., Комунікативно-когнітивна методика навчання англійської мови. Навчально-методичний посібник, FOP O. F. Nechytaylo 2023.

Vovk O. I., Теоретичні і методичні основи формування комунікативно-когнітивної компетентності майбутніх філологів [Doctoral dissertation], 2014.

Vovk O. I., Shcherbukha R. H., Second language acquisition: A neurocognitive and methodological perspective. AZBOOKA 2025.

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Vovk, O. I. (2025). Integracja myślenia i mówienia w nauczaniu języków obcych: model spiralny. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 138–151. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.11

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych