Możliwości zastosowania croudsourcingu w zawodowym szkoleniu managerów edukacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.20Słowa kluczowe:
komunikacja internetowa, wspólnota sieci, sieci społeczne, pokolenie idei, edukacyjny croudsourcing, edukacyjny croudfunding, mamagerowie edukacyjni, szkolenie zwodoweAbstrakt
Artykuł skupia się na możliwości wykorzystania croudsourcing w szkoleniu zawodowym managerów edukacyjnych. Przedstawiono najbardziej rozpowszechnione w edukacji typy i przedmioty croudsourcingu, takie jak: croudsourcing intelektualny, croud- recruiting i croud- funding oraz ich różnorodność w sferze biznesowej, społecznej i publicznej. Jego istotę i sposoby zastosowania określa się w procesie szkolenia managerów edukacyjnych. Przeanalizowano najbardziej rozpowszechnione kierunki croud- fundingu edukacyjnego:pozyskiwanie funduszy na własną edukację; współfinansowanie nauki; pozyskiwanie funduszy na wyposażenie klasowe. Na podstawie analizy znaczenia i modeli użytkowania technologii croudsourcingu w sferach - biznesowej, społecznej i publicznej, wyróżniono największe zalety korzystania z croudsourcingu w edukacji i szkoleniu zawodowym managerów edukacyjnych. Poza tym prześledzono możliwe modele użytkowania croudsourcingu, aby ulepszyć szkolenie zawodowe managerów edukacyjnych: zbieranie informacji na temat organizacji procesu edukacyjnego, informowanie o badaniach i generowaniu wiedzy oraz wykorzystywanie tłumu do przedefiniowania procesu uczenia się.Zaprezentowane modele wykorzystania croudsourcingu obejmują: organizację, metodologię oraz wyszkolony personel, wskazany w celu radzenia sobie z pewnymi zadaniami rozwojowymi, zgodnie z określonymi warunkami, takimi jak: zbieranie i przetwarzanie informacji, zbieranie i przetwarzanie konstruktywnych pomysłów, zbieranie propozycji projektów dokumentów, tworzenie puli niezależnych ekspertów. Sformułowano wniosek dotyczący dobrych praktyk, ułatwiających wspieranie innowacji, mówiący o tym w jaki sposób croudsourcing mógłby pomóc w podniesieniu standardów edukacyjnych.
Downloads
Bibliografia
sposobiv vykorystannya kraudfandynhu dlya osvity: URL: https://ain.ua/2018/04/30/kraudfanding-dlya-osviti/ (in Ukrainian).
Beyker D., Innovatsiya modeli biznesu cherez «kraudsorsinh» z vykorystannyam sotsialʹnykh merezhevykh platform: URL: http://sun.tsu.ru/mminfo/2011/000393746/06 /image/06-087.pdf.
Dyachkov D., Kraud-kontseptsiya yak efektyvnyy instrument upravlinnya / D. Dyachkov, N. Korshykova // Ekonomika i orhanizatsiya upravlinnya – Vinnytsya. – 1 (17) –2 (18), 2014. – P. 333–338 (in Ukrainian).
Kalinina G., Kraudsorsyng yak innovatsiyna tekhnolohiya hromadsʹko-derzhavnoho upravlinnya v osviti // Visnyk Cherkasʹkoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky. – 2016. – № 5. – P. 65–72. (in Ukrainian).
GoFundEd: V Ukraine poyavilas’ kraudfandingovaya platforma dlya uchiteley: URL: http://womo.ua/gofunded-v-ukraine-poyavilas-kraudfandingovaya-platforma-dlya-uchiteley/(in Russian).
How Crowdsourcing is Changing Education: URL: https://blog.innocentive.com/how-crowdsourcing-is-changing-education (in English).
Jeff Howe Crowdsoursing: Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business. – Random House Business. – 2008. – 312 р. (in English).
Kuzminska O., Kraudsorsinh ta osvitni komunikatsiyi v uslovyyakh universytetu: URL: https://www.sworld.com.ua/konfer40/140.pdf (in Ukrainian).
Shapiguzov S., Kraudsorsing v gossektore: innovatsiya s raschetom na grazhdanskoye obshchestvo: URL: http://bujet.ru/article/193827.php (in Russian).
Golubev Y., Ispolzovaniye instrumentov kraudsorsinga kak element usileniya konkurentosposobnosti promyshlennykh predpriyatiy: URL: http://naukovedenie.ru/PDF/57EVN514.pdf (in Russian).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.