Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne

Autor

  • Łukasz Chodorowski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Słowa kluczowe:

aborcja, embrion, dusza, antropologia, teologia, edukacja

Abstrakt

U podstawy współczesnego sporu o dopuszczalność przerywania ciąży leży de facto niepewność co do ontycznego, moralnego i prawnego statusu embrionu ludzkiego. Ustalenie kryteriów jakie powinna spełniać istota ludzka nie jest tylko czysto teoretycznym zagadnieniem, ale również palącym problemem mającym swoje odzwierciedlenie praktyczne. Prowadzenie refleksji nad dopuszczalnością przerywania ciąży wyłącznie na bazie najnowszych danych z zakresu embriologii wydaje się być pozbawione szerszej perspektywy. Tytułowy spór jest jednak tak stary, jak ludzka wiedza dająca możliwość przerwania rozwijającego się życia ludzkiego na etapie prenatalnym. Spojrzenie historyczne na byt znajdujący się w łonie matki pozwala na uchwycenie kluczowych akcentów tej dyskusji, które wywierają wpływ na kształt współczesnego dyskursu w tym zakresie. Odwoływanie się do źródeł refleksji filozoficzno-teologicznej ma również swoje implikacje normatywne. Formuła programowo-tematyczna periodyku wymaga także zwrócenia uwagi na edukacyjno-świadomościowe aspekty sporu o dopuszczalność przerywania ciąży w kontekście historycznym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arystoteles, O rodzeniu się zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.

Arystoteles,O duszy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa1988.

Arystoteles, Polityka, wyd. De Agostini, Warszawa 2002.

Biblia Tysiąclecia, Stary i Nowy Testament, wyd. V, Wydawnictwo Pollottinum, Poznań. 2002.

Cavanzeaugh P., The life of the Angelict Doctor, St. Thomas Aquinas, P. J. Kenedy, New York1881.

Ciszek M., Bezpieczeństwo i prawa człowieka w dziedzinie etycznych problemów ludzkiej prokreacji, Studium bioetyczno-prawne, wyd. Dom Wydawniczy DUET, Toruń 2011.

Embriologia Średniowiecza, w: http://www.kosciol.pl/article.php?story=20040419220042524

Hippocrate, De la nature des enfants. w: http://remacle.org/bloodwolf/erudits/Hippocrate/natureenfant.htm

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1995.

Jones D. A., The Soul of the Embryo. An Enquiry into Status of the Human Embryo in the Christian Tradition, London – New York, Continuum 2004.

Łach J., Pomoc Człowiekowi. Antropologiczny i pedagogiczny obraz wychowania, Rzeszów 2009.

Kastro L., Eros, sex i aborcja w ocenie katolicyzmu krytycznego, wyd. Scientia, Gdańsk 1999.

Machinek M., Spór o status embrionu ludzkiego, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2007.

Muszala A., Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej, wyd. WAM, Kraków 2009.

Nawrot O., Nienarodzony na ławie oskarżonych, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

Needham J., A history of embryology, Cambridge 1934.

Perry D. L., Abortion and Personhood. w: http://home.earthlink.net/~davidlperry/abortion.htm

Przysięga Hipokratesa w: http://adonai.pl/life/?id=110

Scriptum Super SentintisMagistri Petri Lombardi, w: http://capricorn.bc.edu/siepmDOCUMENTS/AQUINAS/Aquinas%20Super%20libros%20Sententiarum%20v3%20%281933%29%20ocr.pdf

Szymański M., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, wyd. III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

Tatarkiewicz W., Historia Filozofii, t. II,Wydawnictwo Naukowe PWN ,Warszawa 2001.

Thomas Aquinas, Summa contra gentiles. w: http://www.catholicprimer.org/aquinas/aquinas_summa_contra_gentiles.pdf

Tomasz z Akwinu, Streszczenie Teologii, [w:] Tomasz z Akwinu, Dzieła Wybrane, tłum. J Salij, Wydawnictwo ,,W drodze”, Poznań1984.

Zielińska E., Oceny prawno-karne przerywania ciąży:studium porównawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1986.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Chodorowski, Łukasz. (2017). Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 134–153. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka