Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8Słowa kluczowe:
aborcja, embrion, dusza, antropologia, teologia, edukacjaAbstrakt
U podstawy współczesnego sporu o dopuszczalność przerywania ciąży leży de facto niepewność co do ontycznego, moralnego i prawnego statusu embrionu ludzkiego. Ustalenie kryteriów jakie powinna spełniać istota ludzka nie jest tylko czysto teoretycznym zagadnieniem, ale również palącym problemem mającym swoje odzwierciedlenie praktyczne. Prowadzenie refleksji nad dopuszczalnością przerywania ciąży wyłącznie na bazie najnowszych danych z zakresu embriologii wydaje się być pozbawione szerszej perspektywy. Tytułowy spór jest jednak tak stary, jak ludzka wiedza dająca możliwość przerwania rozwijającego się życia ludzkiego na etapie prenatalnym. Spojrzenie historyczne na byt znajdujący się w łonie matki pozwala na uchwycenie kluczowych akcentów tej dyskusji, które wywierają wpływ na kształt współczesnego dyskursu w tym zakresie. Odwoływanie się do źródeł refleksji filozoficzno-teologicznej ma również swoje implikacje normatywne. Formuła programowo-tematyczna periodyku wymaga także zwrócenia uwagi na edukacyjno-świadomościowe aspekty sporu o dopuszczalność przerywania ciąży w kontekście historycznym.Pobrania
Opublikowane
2017-12-15
Jak cytować
Chodorowski, Łukasz. (2017). Kulturowe i poznawcze źródła (uwarunkowania) sporu o dopuszczalności aborcji - konteksty filozoficzne i edukacyjne. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 134–153. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.8
Numer
Dział
Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.