Podmiotowość w wychowaniu - perspektywa personalistyczna
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.9Słowa kluczowe:
człowiek, modele wychowania, podmiotowość, personalizmAbstrakt
Pomimo tego, iż uwzględnienie podmiotowości jednostki zdaje się być dziś zasadą wychowania, to zarazem sam termin „podmiotowość” różnie jest rozumiany, co funduje sprzeczne ze sobą modele wychowania. Tak jest w sytuacji wpływowych a przeciwstawnych względem siebie modeli podmiotowości prezentowanych przez szeroko rozumianą antypedagogikę i personalizm katolicki, przypisujących jej równie silną konotację. Podjętą w tym artykule analizę tego problemu wyznaczy refleksja wokół rozumienia podmiotowości oraz charakterystyki ponowoczesności, a zwłaszcza personalizmu w tym kontekście. Celem artykułu jest wykazanie, iż personalizm nie tylko chroni podmiotowość wychowanka, ale i nie rezygnuje z wychowania, jak to się dzieje w przypadku antypedagogiki. Rolą wychowania personalistycznego nie jest przy tym w żadnym wypadku unicestwienie podmiotowości młodych ludzi, lecz wsparcie procesu preferencji oraz afirmacji przez nich właściwej hierarchii wartości, bez którego nie urzeczywistni się ich pełnia człowieczeństwa.Pobrania
Opublikowane
2017-12-15
Jak cytować
Brózda, Łukasz. (2017). Podmiotowość w wychowaniu - perspektywa personalistyczna. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 154–166. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.9
Numer
Dział
Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.