Psychologiczne i neurorozwojowe następstwa pandemii COVID-19 u dzieci i młodzieży – przegląd badań i doniesień

Autor

  • Paulina Frączek Kliniczny Szpital Wojewódzki nr 2 w Rzeszowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.6

Słowa kluczowe:

zdrowie psychiczne, opóźnienie neurorozwojowe, pandemia COVID-19, dziecko, izolacja

Abstrakt

Pandemia COVID-19 wpłynęła na życie ludzi na całym świecie, w tym dzieci i młodzieży. Oprócz różnych obrazów klinicznych zakażenia i jego potencjalnych skutków długoterminowych, istnieje szeroki wachlarz następstw psychologicznych wynikających ze stresu, niepokoju i poczucia bezradności, będących efektem stosowania środków ograniczających rozprzestrzenianie się zakażenia i lockdownu. Dzieci i młodzież, jako grupa szczególna, potrzebują określonych warunków do prawidłowego rozwoju. Zależy on od kontaktów z rówieśnikami, regularnego rozkładu dnia, stawiania sobie nowych wyzwań, a przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa, które powinni zapewnić im dorośli. W dobie globalnej pandemii wymagania te są bardzo trudne do spełnienia. W związku z tym, obserwujemy wzrost częstotliwości pojawiania się zaburzeń psychicznych w grupach najmłodszych. W artykule przedstawiono aktualne dane dotyczące liczby i rodzaju zaburzeń opisywanych u dzieci i młodzieży w związku z pandemią COVID-19, proponowane narzędzia diagnostyczne służące ich rozpoznawaniu oraz zalecenia dotyczące postępowania z dzieckiem wymagającym interwencji psychologicznej. Przedstawiono również problematykę zaburzeń neurorozwojowych u dzieci urodzonych w czasie pandemii. W artykule wykorzystano dostępne, wybrane opracowania naukowe oraz danych z raportów krajowych i międzynarodowych.

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Frączek, P. (2022). Psychologiczne i neurorozwojowe następstwa pandemii COVID-19 u dzieci i młodzieży – przegląd badań i doniesień. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 103–119. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.6

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych