Alternatywne metody pracy z tekstem i lekturą w ramach edukacji polonistycznej oraz lekcji języka polskiego
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.9Słowa kluczowe:
metody nauczania, język polski,, edukacja polonistyczna, bajkoterapia, lektury, podstawa programowa, dyskusjaAbstrakt
Dotychczasowy sposób omawiania lektur na lekcjach języka polskiego i edukacji polonistycznej zamiast wzbudzać ciekawość i zachęcać do czytania, prowadzi do odrzucenia książek. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: od marginalizowania problematyki utworu i psychologizmu postaci, z którymi młodzi czytelnicy mogą się utożsamić, poprzez przeładowanie listy lektur i tak pełnej nieatrakcyjnych dla dzieci i młodzieży pozycji, na nudnych i sztampowych lekcjach kończąc. Wykorzystanie takich metod pracy lub jej elementów jak bajkoterapia może pomóc młodym czytelnikom nie tylko lepiej odczytać przesłania dzieła, ale również zrozumieć motywację działań bohaterów, a tym samy sprawić, że czytelnik i postacie z lektur staną się sobie bliżsi. Skupienie się na problematyce i psychologizmie postaci dzięki alternatywnym metodom nauczania wydaje się właściwym sposobem na zachęcenie uczniów do czytania książek omawianych w szkole.
Bibliografia
Iwanowicz M., Uczniowska awersja do lektur szkolnych jako problem dydaktyczny i wychowawczy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2006, nr 8.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Podstawa programowa dla klas I–III szkoły podstawowej, https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III (dostęp: 29.11.2023).
Podstawa programowa z języka polskiego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej, https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski (dostęp: 29.11.2023).
Raport na temat czytania książek przez dzieci i młodzież, https://www.scholastic.com/content/corp-home/kids-and-family-reading-report.html (dostęp: 29.11.2023).
Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa 2014.
Znowelizowana lista lektur w podstawie programowej języka polskiego z komentarzem. Szkoła podstawowa, Warszawa 2021.
Collins S., trylogia: Igrzyska Śmierci, Poznań.
Głowińska A., seria książek Kicia Kocia, Poznań.
Kosmowska B., Dziubak E., Dziewczyna z parku, Warszawa 2012.
Prus B., Lalka, Kraków 2009.
Rowling J.K., septalogia: Harry Potter, Poznań.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.