Alternative methods of working with text and school reading during Polish language education and Polish language lessons
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.9Keywords:
teaching methods, Polish language, Polish studies education, fairy tale therapy, readings, curriculum, discussionAbstract
Current way of discussing literature in Polish language and Polish studies classes, instead of sparking curiosity and encouraging reading, often leads to a rejection of books. There can be various reasons for such a state of affairs: from marginalizing the issues of the work and the psychologizing of characters with whom young readers can identify, to overloading the reading list with unattractive positions for children and youth, and ending with boring and clichéd lessons. Utilizing methods like fairy tale therapy or elements thereof can help young readers not only better interpret the messages of the work but also understand the motivations of the characters, making the reader and the characters from the readings closer to each other. Focusing on the issues and psychologizing of characters through alternative teaching methods seems to be a proper way to encourage students to read books discussed in school.
References
Iwanowicz M., Uczniowska awersja do lektur szkolnych jako problem dydaktyczny i wychowawczy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2006, nr 8.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Podstawa programowa dla klas I–III szkoły podstawowej, https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III (dostęp: 29.11.2023).
Podstawa programowa z języka polskiego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej, https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski (dostęp: 29.11.2023).
Raport na temat czytania książek przez dzieci i młodzież, https://www.scholastic.com/content/corp-home/kids-and-family-reading-report.html (dostęp: 29.11.2023).
Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa 2014.
Znowelizowana lista lektur w podstawie programowej języka polskiego z komentarzem. Szkoła podstawowa, Warszawa 2021.
Collins S., trylogia: Igrzyska Śmierci, Poznań.
Głowińska A., seria książek Kicia Kocia, Poznań.
Kosmowska B., Dziubak E., Dziewczyna z parku, Warszawa 2012.
Prus B., Lalka, Kraków 2009.
Rowling J.K., septalogia: Harry Potter, Poznań.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.