Zapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka dzięki koncentracji na środowisku edukacyjnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.2

Słowa kluczowe:

harmonijny rozwój, model konstruowania środowiska edukacyjnego, podejście sugestopedyczne

Abstrakt

Opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę skupienia się na niektórych psychologicznych aspektach funkcjonowania dziecka w pluralistycznym, zmieniającym się i elastycznym środowisku edukacyjnym. W artykule przedstawiono zasoby niezbędne dla harmonijnego rozwoju dziecka oraz jak owe harmonijne środowisko edukacyjne budować. Model ten jest efektem synergii między zrównoważonymi umiejętnościami przekrojowymi nauczycieli i zmiennymi zgodnymi z warunkami społeczno-ekonomicznymi i kluczowymi kompetencjami. Synergia integruje w modelu komponenty osobowościowe, komunikacyjne, społeczno-kulturowe, metodologiczne, emocjonalne, praktyczne i fizyczne. Osiągnięcie synergii jest możliwe dzięki wyrównaniu dwóch poziomów psychologiczno-komunikacyjnych ucznia: poziomu świadomej aktywności i poziomu nieświadomej reaktywności. Wykorzystanie modelu zapewnienia harmonijnego środowiska edukacyjnego umożliwia przekształcenie pedagogiki w sztukę, a nauczyciela w twórcę.

Bibliografia

Anagyun S., Teachers’ Perceptions about the Relationship between 21st Century Skills and Managing Constructivist Learning Environments, “International Journal of Instruction”, 11(4), 2018, рр. 825–840, https://doi.org/10.12973/iji.2018.11452a, received: 9.04.2018, revision: 22.07.2018, accepted: 28.07.2018.

Bitimbaeva Zh., Nogaibaeva E., Modern digital educational space and ego opportunities in the teaching of Russian language, Collection of materials of the international round table on the topic: “Training of professional in the context of digitalization of education – problems and prospects” 2022, pp.73–75.

Caro A., Suggestopedia za vseki roditel i uchitel, part II, Sofia 2018 (in Bulgarian).

Caro А., Fiziologicheska harakteristika na nyakoi aspekti na uchebniya protses, ed. Foundation Bukvite, 2023 (in Bulgarian).

Georgieva G., Interaktsiyata dete-sreda-vyzrastni v uchilishchata Redzho Emiliya, Collection of reports, Ruse 2014, pp. 135–140 (in Bulgarian).

Gupta V., What is Para-Consciousness: The Potential Beyond What We Know, Paperback, 2021.

Delcheva T., Dinczyska St. et al., Tehnologiya na pedagogicheskoto vzaimodeystvie v situatsii, “Kota”, St. Zagora 2000 (in Bulgarian).

Kamenova D., Arkhipova S., Dimitrova V., Personal-professional characteristics of future specialists in the process of professional training in the post-classical paradigm [in:] Educational space: Post-non-classical perspectives, eds. D. Kamenova, S. Arkhipova, VUM, 2023, pp. 71–92, https://www.researchgate.net/publication/368511289.

Kojuharova G., Menidzhmant na obrazovatelnata sreda za razvitie na kreativnostta i tvorchestvoto, E-Journal “Pedagogical Forum” 2015, DOI: 10.15547/PF.2015.025 (in Bulgarian).

Kostova Z., Novi izmereniya na ucheneto, Macros Plovdiv 2017 (in Bulgarian).

Lozanov G., Suggestopedia – desuggestive learning, Sofia 2005 (in Bulgarian).

Rasheva-Merdzhanova Y., Predizvikatelstvoto „transformatsiya“ pred profesiyata „uchitel“ – v konteksta na sotsialnoto vzaimodeystvie [in:] Contemporary challenges for the teaching profession. ІІ Autumn Scientific and Educational Forum, 2012, pp. 11–22 (in Bulgarian).

Rasheva-Merdzhanova Y., Sinergeticheska filosofiya na obrazovanieto. Sinergeticheska uchilishtna pedagogika. Sinergichno obrazovanie, Sofia 2017 (in Bulgarian).

Edno neobiknoveno uchilishte, https://stroiteli.bg/edno-neobiknoveno-uchilishte/ (accessed: 22.12.2023) (in Bulgarian).

Child Development | Definition, Domains & Milestones, https://study.com/learn/lesson/developmental-domains-child-development.html (accessed: 28.12.2023).

What are the Different Types of Learning Environments?, https://www.wgu.edu/blog/3-types-learning-environments2111.html#close (accessed: 28.12.2023).

Redzho podhod v pedagogikata. Filosofska metodologiya na Redzho Emiliya. Detska gradina Redzho Emiliya na praktika, https://ussur-ds106.ru/bg/redzhio-podhod-v-pedagogike-filosofskaya-metodika-reddzhio-emilia/ (accessed: 28.12.2023) (in Bulgarian).

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Kamenova, D. (2024). Zapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka dzięki koncentracji na środowisku edukacyjnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 28–37. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.2

Numer

Dział

EDUKACJA FORMALNA: WYZWANIA, POLITYKA I PRAKTYKI SZKOLNE