Zapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka dzięki koncentracji na środowisku edukacyjnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.2

Słowa kluczowe:

harmonijny rozwój, model konstruowania środowiska edukacyjnego, podejście sugestopedyczne

Abstrakt

Opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę skupienia się na niektórych psychologicznych aspektach funkcjonowania dziecka w pluralistycznym, zmieniającym się i elastycznym środowisku edukacyjnym. W artykule przedstawiono zasoby niezbędne dla harmonijnego rozwoju dziecka oraz jak owe harmonijne środowisko edukacyjne budować. Model ten jest efektem synergii między zrównoważonymi umiejętnościami przekrojowymi nauczycieli i zmiennymi zgodnymi z warunkami społeczno-ekonomicznymi i kluczowymi kompetencjami. Synergia integruje w modelu komponenty osobowościowe, komunikacyjne, społeczno-kulturowe, metodologiczne, emocjonalne, praktyczne i fizyczne. Osiągnięcie synergii jest możliwe dzięki wyrównaniu dwóch poziomów psychologiczno-komunikacyjnych ucznia: poziomu świadomej aktywności i poziomu nieświadomej reaktywności. Wykorzystanie modelu zapewnienia harmonijnego środowiska edukacyjnego umożliwia przekształcenie pedagogiki w sztukę, a nauczyciela w twórcę.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anagyun S., Teachers’ Perceptions about the Relationship between 21st Century Skills and Managing Constructivist Learning Environments, “International Journal of Instruction”, 11(4), 2018, рр. 825–840, https://doi.org/10.12973/iji.2018.11452a, received: 9.04.2018, revision: 22.07.2018, accepted: 28.07.2018.

Bitimbaeva Zh., Nogaibaeva E., Modern digital educational space and ego opportunities in the teaching of Russian language, Collection of materials of the international round table on the topic: “Training of professional in the context of digitalization of education – problems and prospects” 2022, pp.73–75.

Caro A., Suggestopedia za vseki roditel i uchitel, part II, Sofia 2018 (in Bulgarian).

Caro А., Fiziologicheska harakteristika na nyakoi aspekti na uchebniya protses, ed. Foundation Bukvite, 2023 (in Bulgarian).

Georgieva G., Interaktsiyata dete-sreda-vyzrastni v uchilishchata Redzho Emiliya, Collection of reports, Ruse 2014, pp. 135–140 (in Bulgarian).

Gupta V., What is Para-Consciousness: The Potential Beyond What We Know, Paperback, 2021.

Delcheva T., Dinczyska St. et al., Tehnologiya na pedagogicheskoto vzaimodeystvie v situatsii, “Kota”, St. Zagora 2000 (in Bulgarian).

Kamenova D., Arkhipova S., Dimitrova V., Personal-professional characteristics of future specialists in the process of professional training in the post-classical paradigm [in:] Educational space: Post-non-classical perspectives, eds. D. Kamenova, S. Arkhipova, VUM, 2023, pp. 71–92, https://www.researchgate.net/publication/368511289.

Kojuharova G., Menidzhmant na obrazovatelnata sreda za razvitie na kreativnostta i tvorchestvoto, E-Journal “Pedagogical Forum” 2015, DOI: 10.15547/PF.2015.025 (in Bulgarian).

Kostova Z., Novi izmereniya na ucheneto, Macros Plovdiv 2017 (in Bulgarian).

Lozanov G., Suggestopedia – desuggestive learning, Sofia 2005 (in Bulgarian).

Rasheva-Merdzhanova Y., Predizvikatelstvoto „transformatsiya“ pred profesiyata „uchitel“ – v konteksta na sotsialnoto vzaimodeystvie [in:] Contemporary challenges for the teaching profession. ІІ Autumn Scientific and Educational Forum, 2012, pp. 11–22 (in Bulgarian).

Rasheva-Merdzhanova Y., Sinergeticheska filosofiya na obrazovanieto. Sinergeticheska uchilishtna pedagogika. Sinergichno obrazovanie, Sofia 2017 (in Bulgarian).

Edno neobiknoveno uchilishte, https://stroiteli.bg/edno-neobiknoveno-uchilishte/ (accessed: 22.12.2023) (in Bulgarian).

Child Development | Definition, Domains & Milestones, https://study.com/learn/lesson/developmental-domains-child-development.html (accessed: 28.12.2023).

What are the Different Types of Learning Environments?, https://www.wgu.edu/blog/3-types-learning-environments2111.html#close (accessed: 28.12.2023).

Redzho podhod v pedagogikata. Filosofska metodologiya na Redzho Emiliya. Detska gradina Redzho Emiliya na praktika, https://ussur-ds106.ru/bg/redzhio-podhod-v-pedagogike-filosofskaya-metodika-reddzhio-emilia/ (accessed: 28.12.2023) (in Bulgarian).

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Kamenova, D. (2024). Zapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka dzięki koncentracji na środowisku edukacyjnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 28–37. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.2

Numer

Dział

EDUKACJA FORMALNA: WYZWANIA, POLITYKA I PRAKTYKI SZKOLNE