Ukryty wpływ wojny na tożsamość i przywiązanie dzieci: „Magiczna słonica”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.25

Słowa kluczowe:

młodzież, tożsamość, przywiązanie, wojna, pokrewieństwo, rodzina

Abstrakt

W okresie dojrzewania mają miejsce znaczące zmiany w neurologii, poznaniu i socjopsychologii. Nastolatki zazwyczaj spędzają mniej czasu z rodzicami, ale za to więcej z rówieśnikami, przyjaciółmi i rodzeństwem. Jednak rodzice nadal mają znaczący wpływ na rozwój nastolatków. Więź między nastolatkiem a jego rodzicem ma znaczący wpływ na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Z bezpiecznym przywiązaniem między nastolatkiem a rodzicem związanych jest wiele pozytywnych efektów: mniej ryzykownych zachowań, mniej problemów ze zdrowiem psychicznym oraz lepsze umiejętności społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem. „Magiczna słonica” to animowany komputerowo film akcji fantasy z 2023 r., który wyreżyserowała Wendy Rogers, scenariusz napisał Martin Hynes, a Julia Pistor pełniła rolę producenta. W artykule zakwestionowano ukryty wpływ wojny na tożsamość i przywiązanie dzieci za pomocą narracji.

Bibliografia

Feldman S.S., Elliott G.R. (eds.), At the threshold: The developing adolescent, Harvard University Press 1990.

Hendrickson N., Discover Your Family History Online: A Step-by-step Guide to Starting Your Genealogy Search, Penguin 2012.

https://www.tuik.gov.tr/.

https://www.unicefturk.org/yazi/dunyaya-gozlerini-cehennemde-acmak.

Humphrey H., Humphrey M., Damaged identity and the search for kinship in adult adoptees, “British Journal of Medical Psychology” 1989, 62(4), pp. 301–309.

Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME), Global Fertility, Mortality, Migration, and Population Forecasts 2017–2100. Seattle, United States of America: Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME), 2020, https://doi.org/10.6069/ MJND-3671.

Kienzler H., Debating war-trauma and post-traumatic stress disorder (PTSD) in an interdisciplinary arena, “Social Science & Medicine” 2008, 67(2), p. 218–227.

Lavi T., Green O., Dekel R., The contribution of personal and exposure characteristics to the adjustment of adolescents following war, “Journal of Adolescence” 2013, 36(1), pp. 21–30.

Plutchik R., A psychoevolutionary theory of emotions, “Social Science Information” 1982.

Scharrer E., Comstock G., Entertainment Televisual Media: Content Patterns and themes [in:] The faces of televisual media: Teaching, violence, selling to children, ed. E. Palmer, B. Young, Mahwah, NJ 2003.

Smolenyak M., Turner A., Trace your roots with DNA: Using genetic tests to explore your family tree, Rodale 2004.

United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division, World Population Prospects 2022: Summary of Results. UN DESA 2022.

Williams J.M., Smith L.A., Concepts of kinship relations and inheritance in childhood and adolescence, “British Journal of Developmental Psychology” 2010, 28(3), pp. 523–546.

Worth N., Understanding youth transition as ‘becoming’: identity, time and futurity, “Geoforum” 2009, 40, (6), pp. 1050–1060.

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Pambecioglu, N. (2024). Ukryty wpływ wojny na tożsamość i przywiązanie dzieci: „Magiczna słonica”. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 307–316. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.25

Numer

Dział

PSYCHOSPOŁECZNE DETERMINANTY I RAMY PRAWNE W KONTEKŚCIE EDUKACYJNYM