Samoocena poziomu kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.22Słowa kluczowe:
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, edukacja medialna, kształcenie studentów, kompetencje informatyczne studentówAbstrakt
Współczesna rzeczywistość i przemiany w niej zachodzące związane z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych warunkują nowe obszary przygotowania nauczycieli wszystkich szczebli edukacji, w tym także przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych wśród studentów III roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w obszarze kompetencji informatycznych. Respondenci dokonali samooceny w zakresie rozumienia podstaw informatyki, eksploatacji systemu komputerowego, komunikacji człowieka z komputerem, użytkowania urządzeń peryferyjnych oraz ochrony własności intelektualnej.
Bibliografia
Jakubowicz-Bryx A., Kwiecińska M., Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa, Bydgoszcz 2022.
Korczyński S., Nauczyciel w procesie przemian [w:] Nauczyciel epoki przemian, red. S. Korczyński, Opole 2005.
Kwiatkowski S.T., Znaczenie kształcenia społeczno-emocjonalnego w rozwijaniu kluczowych kompetencji współczesnych nauczycieli [w:] Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, red. S.T. Kwiatkowski, D. Walczak, Warszawa 2017.
Piecuch A., Szkoła XXI wieku – problemy i wyzwania, Rzeszów 2019.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000131/O/D20120131.pdf (dostęp: 26.02.2023).
Tomczyk Ł., Potyrała K., Bezpieczeństwo cyfrowe dzieci i młodzieży w perspektywie pedagogiki mediów, Kraków 2019.
Wiśniewska-Borysiak K., Kształcenie kompetencji informatyczno-medialnych studentów kierunku pedagogika w oparciu o diagnozę potrzeb rynku pracy i oświaty województwa kujawsko-pomorskiego [w:] Kształcenie komplementarne jako egzemplifikacja idei Life Long Learning, red. K. Smulska, Toruń 2016.
Żegnałek K., Wizerunek nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Siedlce 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.