Self-assessment of the level of digital competences of future teachers in grades I–III of primary schools and kindergartens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.22

Keywords:

pre-school and early school pedagogy, media education, student education, students’ digital competencies

Abstract

The contemporary reality and the changes taking place in it related to the development of information and communication technologies determine new areas of preparation for teachers at all levels of education, including nursery schools and grades I–III of primary schools. The article presents the results of research conducted among third-year students of preschool and early school pedagogy in the area of digital competencies. Respondents made a self-assessment in the field of understanding the basics of computer science, the operation of a computer system, human-computer communication, the basics of the use of peripherals, and the protection of intellectual property.

References

Jakubowicz-Bryx A., Kwiecińska M., Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa, Bydgoszcz 2022.

Korczyński S., Nauczyciel w procesie przemian [w:] Nauczyciel epoki przemian, red. S. Korczyński, Opole 2005.

Kwiatkowski S.T., Znaczenie kształcenia społeczno-emocjonalnego w rozwijaniu kluczowych kompetencji współczesnych nauczycieli [w:] Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, red. S.T. Kwiatkowski, D. Walczak, Warszawa 2017.

Piecuch A., Szkoła XXI wieku – problemy i wyzwania, Rzeszów 2019.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000131/O/D20120131.pdf (dostęp: 26.02.2023).

Tomczyk Ł., Potyrała K., Bezpieczeństwo cyfrowe dzieci i młodzieży w perspektywie pedagogiki mediów, Kraków 2019.

Wiśniewska-Borysiak K., Kształcenie kompetencji informatyczno-medialnych studentów kierunku pedagogika w oparciu o diagnozę potrzeb rynku pracy i oświaty województwa kujawsko-pomorskiego [w:] Kształcenie komplementarne jako egzemplifikacja idei Life Long Learning, red. K. Smulska, Toruń 2016.

Żegnałek K., Wizerunek nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Siedlce 2008.

Published

2023-12-29

How to Cite

Myśliwiec, K. (2023). Self-assessment of the level of digital competences of future teachers in grades I–III of primary schools and kindergartens. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 366–377. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.22

Issue

Section

Man in the face of current socio-cultural changes