Jakość życia młodzieży akademickiej oraz bezpieczeństwo osobiste w kontekście pandemii Covid-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/polispol.2023.3.8

Słowa kluczowe:

jakość życia, studneci, dobrostan, sytuacja życiowa, pandemia Covid-19

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących jakości życia studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego za pomocą kwestionariusza WHOQOL-BREF, który zawiera 26 pytań i analizuje 4 podstawowe domeny jakości życia: fizyczną, psychiczną, relacji społecznych, środowiska funkcjonowania badanego oraz globalną jakość życia i samoocenę stanu zdrowia. Badanie zrealizowano w dwóch edycjach: w 2021 i 2022 r. na łącznej próbie ponad 1600 studentów pierwszych roczników studiów. Badanie w 2021 r. wykonano techniką CAWI, w 2022 r. techniką PAPI. Do analizy czynników różnicujących ocenę jakości życia mieszkańców zastosowano zmienne socjodemograficzne, w postaci płci, miejsca zamieszkania oraz zmiennej o charakterze czynnika społecznego – sytuacji materialnej. Uzyskane wyniki wskazują, że płeć nie różnicuje jakości życia studentów. Na jakość życia wpływają za to sytuacja materialna oraz miejsce zamieszkania. Stwierdzono ponadto, iż pandemia Covid-19 miała negatywny wpływ na dwie dziedziny jakości życia badanych – fizyczną oraz psychologiczną.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-30

Jak cytować

Kotarski, H. (2023). Jakość życia młodzieży akademickiej oraz bezpieczeństwo osobiste w kontekście pandemii Covid-19. Polityka I Społeczeństwo, 21(3), 119–133. https://doi.org/10.15584/polispol.2023.3.8

Numer

Dział

Artykuły