Edukacja obronna i jej efekty na przykładzie zachowań ludności cywilnej. Doświadczenia i wnioski z wojny na Ukrainie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/polispol.2024.2.14

Słowa kluczowe:

zarożenia, eduakcja obrona, ludność cywilna, wojna na Ukrainie

Abstrakt

Edukacja obronna to cały system dydaktyczno-wychowawczej działalności wszystkich instytucji mających wpływ na kształcenie postaw, umiejętności i zachowań człowieka, czyli szkoły, rodziny, wojska, środków masowego przekazu i organizacji społecznych. Edukacja ma dość duży wpływ na zachowania ludności w wyniku zaistnienia sytuacji kryzysowych. Głównym celem artykułu jest ocena efektów realizacji edukacji obronnej na przykładzie zachowań ludności cywilnej na Ukrainie w trakcie trwania wojny. Analiza ukierunkowana jest na wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych aspektów dotyczących wiedzy i umiejętności ludności cywilnej szczególnie w takich obszarach, jak znajomość sygnałów powiadamiania i alarmowania, liczba i wyposażenie schronów oraz możliwości wsparcia psychologicznego. Artykuł składa się z czterech części: wstępu, opisu systemu ochrony i sposobów zachowania się ludności cywilnej na Ukrainie, oceny sytuacji w zakresie ochrony ludności w Polsce oraz zakończenia.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Pieczywok, A. (2024). Edukacja obronna i jej efekty na przykładzie zachowań ludności cywilnej. Doświadczenia i wnioski z wojny na Ukrainie. Polityka I Społeczeństwo, 22(2), 202–217. https://doi.org/10.15584/polispol.2024.2.14

Numer

Dział

Artykuły