Od klasyki do propagandy TikToka. Rosyjska agresja na Ukrainę i perspektywa nowych mediów
DOI:
https://doi.org/10.15584/polispol.2024.3.7Słowa kluczowe:
propaganda wojenna, media społecznościowe, TikTok, Ukraina, RosjaAbstrakt
Trwający konflikt zbrojny na Ukrainie stał się istotnym przykładem wojny w dobie mediów społecznościowych, pokazując, jak narzędzia i mechanizmy propagandy przekształciły się wraz z ostatnimi zmianami w masowej komunikacji. Przy użyciu metod jakościowych, przeanalizowaliśmy 600 filmów i 63 zrzutów ekranu z TikToka oraz zidentyfikowaliśmy zmiany w praktyce tworzenia komunikatów propagandowych. Przeanalizowaliśmy najważniejsze z nich: architekturę mediów społecznościowych (1), techniki propagandowe (2) i twórców treści (3). Wnioski z analizy stawiają w opozycji założenia najważniejszych teorii dotyczących propagandy, w tym propagandy wojennej (Lasswell, Chakhotin, Herman, Chomsky). Według naszych ustaleń, zmiany w mediach wymagają rewizji założeń teoretycznych, co w przyszłości pozwoli na stworzenie nowej teorii propagandy
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Polityka i Społeczeństwo

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.