Od klasyki do propagandy TikToka. Rosyjska agresja na Ukrainę i perspektywa nowych mediów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/polispol.2024.3.7

Słowa kluczowe:

propaganda wojenna, media społecznościowe, TikTok, Ukraina, Rosja

Abstrakt

Trwający konflikt zbrojny na Ukrainie stał się istotnym przykładem wojny w dobie mediów społecznościowych, pokazując, jak narzędzia i mechanizmy propagandy przekształciły się wraz z ostatnimi zmianami w masowej komunikacji. Przy użyciu metod jakościowych, przeanalizowaliśmy 600 filmów i 63 zrzutów ekranu z TikToka oraz zidentyfikowaliśmy zmiany w praktyce tworzenia komunikatów propagandowych. Przeanalizowaliśmy najważniejsze z nich: architekturę mediów społecznościowych (1), techniki propagandowe (2) i twórców treści (3). Wnioski z analizy stawiają w opozycji założenia najważniejszych teorii dotyczących propagandy, w tym propagandy wojennej (Lasswell, Chakhotin, Herman, Chomsky). Według naszych ustaleń, zmiany w mediach wymagają rewizji założeń teoretycznych, co w przyszłości pozwoli na stworzenie nowej teorii propagandy

Biogram autora

Vladyslav Zinichenko - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Doktorant w Szkole Doktorskiej UAM, w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Uzyskałem tytuł licencjata z dziennikarstwa na Kijowskim Uniwersytecie Narodowym im. Tarasa Szewczenki, a tytuł magistra stosunków międzynarodowych na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Obszary zainteresowań naukowych: media społecznościowe w krajach poradzieckich; analiza zawartości mediów, komunikowanie polityczne.

Opublikowane

2024-09-27

Jak cytować

Jakubowski, J., & Zinichenko, V. (2024). Od klasyki do propagandy TikToka. Rosyjska agresja na Ukrainę i perspektywa nowych mediów. Polityka I Społeczeństwo, 22(3), 98–111. https://doi.org/10.15584/polispol.2024.3.7

Numer

Dział

Artykuły