Milenium w Poznaniu – karta z dziejów wojen obrazowych w Polsce

Autor

  • Michał Haake Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Historii Sztuki

Słowa kluczowe:

Milenium polskie, wojny obrazowe, katedra pw. św. św. Piotra i Pawła w Poznaniu

Abstrakt

W 1966 roku władze komunistycznej Polski świętowały Tysiąclecie Państwa Polskiego. Obchody zaczęły się już na początku dekady. Miały one na celu przeciwdziałanie „ideologicznej ofensywie” Kościoła katolickiego, który równolegle obchodził Milenium Chrztu Polski. Konflikt między obiema stronami, w którym komuniści dopuszczali się nierzadko fizycznych represji, przybrał również charakter wojny obrazowej. Na jej oblicze ogromny wpływ wywarły oskarżenia kierowane przez komunistów pod adresem polskiego kleru o sympatie proniemieckie i rewizjonistyczne, wywołane Orędziem biskupów polskich do biskupów niemieckich i wezwaniem do wzajemnego przebaczenia win. W niniejszym studium prześledzona została poznańska odsłona wspomnianej wojny obrazowej, ze szczególnym uwzględnieniem dekoracji przygotowanych na główne uroczystości – państwowe na Placu Mickiewicza, kościelne przez katedrą, oraz wystaw okolicznościowych w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Ówczesny spór między komunistami a polskim episkopatem został zarazem zinterpretowany jako kolejny przejaw wielowiekowych zmagań, również obrazowych, między Kościołem katolickim a jego wrogami.

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Haake, M. (2017). Milenium w Poznaniu – karta z dziejów wojen obrazowych w Polsce. Sacrum Et Decorum, (10), 7–31. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4883

Numer

Dział

STUDIA