Wyspiański, Romańczyk a witraże kościelne Zagłębia i Górnego Śląska

Autor

  • Irena Kontny Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach Stowarzyszenie Miłośników Witraży „Ars Vitrea Polona”

Słowa kluczowe:

Stanisław Wyspiański, Fryderyk Romańczyk, Górny Śląsk, Zagłębie, sztuka polska, sztuka kościelna, witraż, wiek XX

Abstrakt

Artykuł dotyczy wpływu twórczości Stanisława Wyspiańskiego na projekty witrażowe Fryderyka Romańczyka przeznaczone do kościołów Górnego Śląska i Zagłębia. W latach 30. i 40. ubiegłego stulecia Romańczyk prowadził w Siemianowicach Śląskich znakomicie funkcjonującą pracownię witrażowniczą, a jego prace cechowało dobre opanowanie warsztatu i wyraźne inspiracje sztuką secesyjną w jej rodzimej młodopolskiej odmianie, w której dużą rolę odgrywają motywy inspirowane lokalną florą polską. Na wstępie artykułu omówiony został również jedyny na terenie obecnego województwa śląskiego witraż zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego, niezwykłego wizjonera w sztuce i w teatrze polskim. Witraż ten, znajdujący się w kaplicy Kurii Metropolitalnej w Katowicach i przedstawiający Ukrzyżowanego Chrystusa unoszonego na skrzydłach serafina, zrealizowany został w trzydzieści lat po powstaniu projektu przez Krakowski Zakład Witraży S. G. Żeleński (w prace był zaangażowany Romańczyk) i jest wybitnym przykładem polskiej secesji.

Opublikowane

2012-12-15

Jak cytować

Kontny, I. (2012). Wyspiański, Romańczyk a witraże kościelne Zagłębia i Górnego Śląska. Sacrum Et Decorum, (5), 87–101. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4925

Numer

Dział

STUDIA