Otto Piene, Brąz i złoto III, 1959

Autor

  • Michael Brötje

Słowa kluczowe:

Otto Piene, teoria sztuki, analiza dzieła sztuki, hermeneutyka , Tremendum, Fascinosum

Abstrakt

Przedstawiona analiza abstrakcyjnego dzieła, wymienionego w tytule, pokazuje, w jaki sposób w pracy, pozornie estetycznej i nakierowanej jedynie na wywołanie u widza doznania przyjemności, kryje się potencja przemawiania do najgłębszej, egzystencjalnej w rozumieniu Jaspersowskim, istoty człowieka. Analiza zawiera opis jakości wizualnych dzieła, które odnoszą się, z jednej strony, do płaszczyzny obrazu, z drugiej – do widza, przyjmującego przed obrazem pozycję wertykalną. W opis tychże jakości, konstytuujących się w duchowym, odnoszącym się nie do psyche, lecz do duszy (Seele), doświadczeniu dzieła, włączone zostają pojęcia Tremendum i Fascinosum, które pozwalają autorowi ująć dwoistą naturę ludzkiego doświadczenia sacrum.

Opublikowane

2009-12-15

Jak cytować

Brötje, M. (2009). Otto Piene, Brąz i złoto III, 1959. Sacrum Et Decorum, (2), 89–94. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4952

Numer

Dział

ARTYKUŁY