Źródła inspiracji twórczej

Autor

  • Stanisław Białogłowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/setde.2023.16.7

Słowa kluczowe:

kolor, światło, intensywność i zjawiskowość kolorystyczna, wizerunek, duchowy majestat, figura, forma, sacrum i profanum

Abstrakt

Tekst jest rezultatem refleksji nawarstwiających się przez lata pracy twórczej, zapisywanych w krótkich esejach, zatytułowanych symbolicznie: Rozpoznanie, Kolor, Człowiek, Pejzaż, W poszukiwaniu piękna, Wyznanie, Figura człowieka, które dotykają własnych analiz, emocji i przeżyć w trakcie pracy w pracowni, ale i poza nią. Jest również jak obraz, potrzebą podzielenia się z innymi. Ta forma podzielenia się jest jakby podkreśleniem moich zainteresowań, również językiem pisanym, poetyckim, jak piszę o malarstwie i co ważne oraz istotne jest w życiu. Można powiedzieć, że pisanie o procesie malowania obrazu jest ujawnieniem rozmowy, którą prowadzę w pracowni sam ze sobą, i chęcią podzielenia się moją milczącą rozmową z innymi, w którym uchylam rąbek kurtyny duchowej tajemnicy mojego procesu twórczego. Tekst jest więc nie tylko moją osobistą rozmową, ale również rozmową z innymi, stanowi próbą odkrycia źródeł inspiracji twórczych, w których czytający może odnaleźć wizerunek autora, ten bardzo realistyczny, ale również symboliczny. Stojąc przed płaszczyzną białego płótna, zawsze podejmuję próbę ostatniej rozmowy, jak w codziennej modlitwie, po której mogę już nie doświadczyć siebie.

Bibliografia

Białogłowicz S., Ecce Homo, IV Forum Malarstwa Polskiego, Toruń 2005.

Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią, Wyd. ZNAK, Kraków 2022, s. 77.

Stanisław Białogłowicz, w: Pierścienie czasu, red. Z. Gorlak, Wyd. ASP, Gdańsk 2023.

Szkicownik S. Białogłowicza.

Węgrzyn-Białogłowicz K., Białogłowicz S., Malarstwo. Znaki oczyszczenia – zapis ukryty, Rzeszów 2006.

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Białogłowicz, S. (2023). Źródła inspiracji twórczej. Sacrum Et Decorum, (16), 145–160. https://doi.org/10.15584/setde.2023.16.7

Numer

Dział

MISCELLANEA