Mirosławie Rocheckiej (1960–2024) – In Memoriam
DOI:
https://doi.org/10.15584/setde.2025.18.8Słowa kluczowe:
abstrakcja i sacrum, światło i kolorAbstrakt
Kilkanaście lat temu, kiedy jako młoda doktorantka pracowałam
w redakcji czasopisma „Litteraria Copernicana” na Wydziale
Filologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, trafił
w moje ręce, do recenzji, zbiór szkiców Mirosławy Rocheckiej z lat
1999–2007 zatytułowany Tajemnice światła i koloru. Abstrakcja
i sacrum (2007) – fascynująca publikacja z pogranicza estetyki
i metafizyki; zarazem filozoficzne studium o abstrakcji, ale też
forma medytacji o sztuce zakorzeniona w duchowości chrześcijańskiej.
Lektura tej książki była dla mnie niezwykle poruszającym
doświadczeniem naukowym i estetycznym; w dużej mierze
ukształtowała moje rozumienie nie tylko abstrakcji, ale sztuki
w ogóle. W rocznicę śmierci Mirosławy Rocheckiej warto
wrócić na chwilę do tej właśnie publikacji, bowiem w moim
przekonaniu szkice zebrane w tomie Tajemnice światła i koloru
najpełniej objaśniają twórczość autorki, jej inspiracje, jej
spojrzenie na sens pracy artystycznej, ale też odsłaniają najgłębsze,
duchowe fundamenty abstrakcyjnego malarstwa
Mirosławy Rocheckiej.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Zgodnie z polityką Open Access autorzy zachowują pełnię praw autorskich do swoich artykułów – bez ograniczeń.
Autorzy mogą deponować swoje artykuły w wybranym przez siebie repozytorium.