Modele strukturalne nazwań przedsiębiorstw galicyjskich – na podstawie ogłoszeń prasowych z przełomu XIX i XX wieku

Autor

  • Agnieszka Myszka Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.09

Słowa kluczowe:

Galicia, marketing chrematonymia, ergonym, structural model, company

Abstrakt

The purpose of the present article is, firstly, the documentation of the names of enterprises operating in Galicia in the era of autonomy, and secondly, determination of the productivity of the structural models of names functioning at that time. The analyzed material covers over 400 notations, listed from three Galician periodicals: Kraków-based “Czas”, “Gazeta Lwowska” and “Głos Rzeszowski”. The analysis showed that for the entrepreneurs of the Galician era, the information content of ergonyms was of great importance. It resulted, firstly, from the needs (pragmatics of the message), and secondly from the fact that this category of onyms was coming into existence and it stemmed from defined descriptions. A company was associated primarily with its owner - almost 86% of the collected names perpetuate the anthroponym signing the owner. In almost half of all of the names in this group, the owner’s name appears in the genitive (genetivus possesivus), emphasizing the importance of ownership. Over 44.5% of notations mention the name of the owner in the nominative, which would suggest the extension of the personal name to the name of the company (“my company is me”). Only slightly more than 6% of records introduce - next to an anthroponym - the name of the company in today’s meaning. Only slightly over 14% of the names of companies (more or less every seventh) do not contain information about the owner. Most of these notations are of half-apellative, half-proprial character (63% of names in this group), but every third name was created as a result of an onymic creation, and its formation was certainly accompanied by the act of nomination.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

CK Czas (online: http://mbc.malopolska.pl/dlibra/publication?id=36972&tab=3, dostęp: czerwiec–lipiec 2016).

GL Gazeta Lwowska (online: http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication?id=10709&tab=3, dostęp: czerwiec–lipiec 2016).

GR Głos Rzeszowski (online: http://www.pbc.rzeszow.pl/dlibra/publication?id=1934&from=&dirids=1&tab=1&lp=15&QI, dostęp: czerwiec–lipiec 2016).

Breza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy) [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, s. 343–361.

Cieślikowa A., 1996, Metody w onomastycznych badaniach różnych kategorii nazw własnych, „Onomastica” XLI, s. 6–19.

Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gałkowski A., 2011 a, Chrematonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 181–193.

Handke K., 1992, Polskie nazewnictwo miejskie, Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy „Omnitech Press”.

Kopaliński W., 1991, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków: PIW.

Kosyl C., 2001, Chrematonimy [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 447–452.

Kosyl C., 2003, Chrematonimia [w:] Słowiańska onomastyka. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, A. Cieślikowa, przy współudziale J. Dumy, t. II, s. 370–375.

Kurek H., 2002, Językowy obraz Podkarpacia (na przykładzie mikrotoponimii Dukielszczyzny) [w:] Rozmaitości językowe, red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 139–164.

Mrózek R., 2006, Apelatywna sfera językowa a sfera onimiczna – przed- i poglobalizacyjny problem onomastyki [w:] Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 153–163.

Myszka A., 2005, Status onomastyczny członów „Rzeka”, „Góra” w nazwach typu „Golcowa Rzeka”, „Góra Grudna”, „Studia Filologiczne Akademii Świętokrzyskiej”, t. XVIII, Kielce, s. 43–52.

Myszka A., 2018 (w druku), Od deskrypcji określonej do ergonimu – galicyjskie nazwy przedsiębiorstw [w:] Onomastyka – Neohumanistyka – Nauki Społeczne, red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj, Kraków: PAN.

Rutkiewicz-Hanczewska M., 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239–254.

Siwiec A., 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zboralski M., 2000, Nazwy firm i produktów, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Myszka, A. (2017). Modele strukturalne nazwań przedsiębiorstw galicyjskich – na podstawie ogłoszeń prasowych z przełomu XIX i XX wieku. Słowo. Studia językoznawcze, (8), 132–153. https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.09

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY