O emocjach w odbiorze relacji meczu siatkarskiego (przyczynek do projektu metodologii badawczej)
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.2Abstrakt
The proposal of volleyball report researching method, where the snapshot of media users is consulted, was shown in this paper. Establishing of media recipient and his emotions during the volleyball match report, as the point if view taken in this paper, was completed with important attributes marking of subiectively comprehended beneficiary of media comtent (side of communication). These attributes are: active/ inactive attitude, the specialisatiol level, the individual and group representation, orientations and sport affection, motivation property, and cognitive judgement of perceive event. It was shown that the recipient goes to emotions in connection with content of analysed genres also known as: assets of emotions which mean the parts of reports, where subiectively accompaning emotions cointained by the broadcaster, and the emotions that the media user takes as a broadcaster’s feelings word.Downloads
Bibliografia
Bogunia-Borowska M., 2012, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków.
Data K., 2000, Jak językoznawcy opisują emocje, „Język a Kultura”, t. XIV: Uczucia w języku i tekście, red. I. Nowakowska-Kępna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław, s. 245–252.
Duszak A., Pawlak N., 2003, Anatomia gniewu. Emocje negatywne w języku i kulturach świata, Warszawa.
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Grochala B., 2012, Dwugłos dziennikarsko-ekspercki – wpływ czynników pragmatycznych na sposób konstruowania komentarza sportowego / relacji sportowej na żywo, „Język a Kultura”, t. XXIII, s. 199–209.
Huber Ch., 2008, Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie, Warszawa.
Jarosz B., 2015a, O języku specjalistycznym w komentarzu sportowym (na przykładzie relacji z meczów siatkarskich), „Socjolingwistyka”, XXIX, s. 269–282.
Jarosz B., 2015b, Rozrywka specjalistyczna, czyli o telewizyjnej relacji sportowej [w:] Kulturowy obraz rozrywki, red. J. Bujak-Lechowicz, Szczecin, s. 219–228.
Kępa-Figura D., 2009, Intencje (czy intencja) nadawców medialnych, czyli fatyczność współczesnej komunikacji medialnej [w:] Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 416–425.
Kochmańska W., 2013, Radiowa relacja z meczu siatkarskiego – przekaz treści czy emocji (na podstawie transmisji w wybranych rzeszowskich rozgłośniach radiowych) [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 25–32.
Kopytowska M., 2009, Wiadomości telewizyjne a obrazy w naszych umysłach. Nowe spojrzenie na teorię ram [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa, s. 379–397.
Kubicka D., 2007, Nadawanie i odbiór przekazów audiowizualnych [w:] Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, red. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Kraków, s. 87–114.
Lisowska-Magdziarz M., 2009, Medialne reprezentacje wiedzy [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa, s. 186–203.
Loewe I., 2014, Spory w mediasferze z pespektywy lingwisty, „Postscripum Polonistyczne”, 2(14), s. 71–91.
Morse M., 2003, Sport w telewizji: powtórka i przedstawienie na ekranie, przeł. A. Piskorz [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, wyb. i oprac. A. Gwóźdź, Kraków, s. 21–56.
Ostrowski A., 2007, Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław.
Ostrowski A., 2009, Dwa światy, dwie rzeczywistości, czyli telewizyjna transmisja sportowa [w:] Teorie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław, s. 385–389.
Piechota M., 2015, Magia sportu – medialna mitologizacja według Tadeusza Olszańskiego [w:] Człowiek i kultura w komunikacji midialnej, red. R. Litwiński, A. Siwiec, Lublin, s. 161–173.
Piskorska O., Nowy pomysł PLPS. Kibice mogą wybrać, jaki zawodnik lub zawodniczka będą im czytać relacje na żywo, za: http://sportowefakty.wp.pl/siatkowka/633093/nowy-pomysl-plps-kibice-moga-wybrac-jaki-zawodnik-lub-zawodniczka-beda-im-czytac.
Ptaszek G., 2015, Jak badać medialny obraz świata [w:] Współczesne media – medialny obraz świata, t. 1: Zagadnienia teoretyczne, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 13–23.
Reber A.S., Reber E.S., 2008, Słownik psychologii, polskie wydanie, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, Warszawa.
Skowronek B., 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.
Skowronek B., 2016, Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski” XCVI, z. 2, s. 11–17.
Skowronek K., Skowronek B., 2009, Ideologia przekazu telewizyjnego (na przykładzie stacji telewizyjnej AXN) [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa, s. 314–327.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.