A valuing in tabloid as a intended way of influence to the reader

Authors

  • Anna Czajka-Bubniak

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.03

Abstract

The main aim of the study is showing how tabloid try to evaluate the reality. Tabloid “Fact” is a paper which negates all the social injustices associated with luxury, richness and a defiance of simple people. Tabloid is often the only one paper which people want to read, so it is directed at easy entertainment and sensation. Editors use various rhetorical means, (stylistic and lexical), popular slogans to manipulate the society. The tabloid evaluates positive and negative through the headlines and pictures. The resume of the study is a reconstruction of values which are postulated by “Fact” and based on flagships words recommended by Walery Pisarek.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gajda J., 1997, Wartości w życiu człowieka, Prawda – miłość – samotność, Lublin, s. 16.

Gołaszewska M., 1992, Postmodernistyczna gra w kulturę [w:] Oblicza postmoderny, red. A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa, s. 105.

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin, s. 40.

Ingarden R., 1970, Studia z estetyki, t. III, Warszawa, s. 236.

Kurczab H., 2012, Z problemów wartości i wartościowania (Wybrane zagadnienia), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka” 7, 2012, z. 72, s. 7–28.

Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole, s. 186–203.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów, s. 156.

Pisarek W., 1992, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność: lata dziewięćdziesiąte, „Zeszyty Prasoznawcze”, R. XLIII, nr 3–4, s. 20, 163–164.

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.

Puzynina J., 1990, Słowo Norwida, Warszawa, s. 81.

Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wstęp i wybór K. Rosner, Warszawa, s. 91.

Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. I, Warszawa, 1978–1981, s. 970.

Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. 9, Warszawa 1967, s. 855.

Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 1207.

Stróżewski W., 1981, Istnienie i wartość, Kraków, s. 84.

Struzik Z, Wychowanie do wartości – definicje, kwalifikacja, formacja, http://www.kuratorium.waw.pl/files/f-1514-2-referat_ks_struzik.pdf.

Tatarkiewicz W., 1986, O filozofii i sztuce, Warszawa, s. 70–71.

Thorne T., 1998, Słownik pojęć kultury postmodernistycznej. Mody, kulty, fascynacje, Warszawa, s. 262.

Tischner J., 1982, Myślenie według wartości, Kraków, s. 200–201.

Wiśniewska H., 2009, Wartościowanie w kształceniu językowym (dla licealistów) [w:] W trosce o dobrą edukację. Prace dedykowane Profesor Jadwidze Kowalikowej z okazji 40-lecia pracy naukowej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków, s. 64.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Published

2017-12-15

How to Cite

Czajka-Bubniak, A. (2017). A valuing in tabloid as a intended way of influence to the reader. Słowo. Studia językoznawcze, (8), 35–57. https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.03

Issue

Section

ROZPRAWY I ARTYKUŁY