Semantyczna płynność słowna dzieci czteroletnich – kategoria imiona

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.28

Słowa kluczowe:

płynność słowna, test fluencji werbalnej, imiona, dzieci czteroletnie

Abstrakt

Przedmiotem rozważań jest badanie płynności słownej dzieci czteroletnich. W artykule przedstawione zostaną wyniki oraz analiza badań dotyczących płynności słownej semantycznej w zakresie nazw własnych w kategorii imiona. Badanie wykonane zostało przy użyciu minutowego testu fluencji słownej. Na podstawie wyników testu można wnioskować m.in. o jakości procesów językowych, bogactwie słownika leksykalnego czy poziomie pamięci semantycznej.  

Downloads

Bibliografia

Biechowska, D., Kaczmarek, I., Witkowska, M., Steinborn, B. (2012). Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń neurologicznych u dzieci i młodzieży. Neurologia Dziecięca, 21 (42), 45–51.

Gawda, B., Szepietowska, E.M. (2011). Fluencja słowna i jej uwarunkowania. Psychologia – Etologia – Genetyka, 23, 63–90.

Łojek, E., Stańczak, J. (2005). Płynność figuralna w badaniach neuropsychologicznych. W: K. Jodzio (red.), Neuronalny świat umysłu (s. 91–106). Kraków: Impuls.

Łuczywek, E., Fersten, E. (2008). Poziom fluencji słownej przy różnych uszkodzeniach mózgu. Studia Psychologiczne, 30, 89–98.

Piskunowicz, M., Bieliński, M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2012). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, 47 (3), 475–485.

Ponichtera-Kasprzykowska, M., Sobów, T. (2014). Adaptacja i wykorzystanie testu fluencji słownej na świecie. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 14 (3), 178–187.

Ross, T.P., Calhoun, E., Cox, T., Wenner, C., Kono, W., Pleasant, M. (2007). The reliability and validity of qualitative scores for the Controlled Oral Word Association Test. Archives of Clinical Neuropsychology, 22, 475–488.

Ross, T.P. (2003). The reliability of cluster and switch scores for the Controlled Oral Word Association Test. Archives of Clinical Neuropsychology, 18 (2), 153–164.

Stolarska, U., Kroczka, S., Gergont, A., Steczkowska, M., Kaciński, M. (2008). Test fluencji słownej: aspekty rozwojowe w normie i patologii. Przegląd Lekarski, 65 (11), 764–768.

Szepietowska, E.M., Gawda, B. (2011). Ścieżkami fluencji werbalnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Troyer, A.K., Moscovitch, M., Winocur, G. (1997). Clustering and switching as two components of verbal fluency: Evidence from younger and older healthy adults. Neuropsychology, 11, 138–146.

Zając, E. (2019). Porównanie fluencji słownej w zakresie nazw własnych i wyrazów pospolitych dzieci przedszkolnych i uczniów szkoły podstawowej. Poradnik Językowy, 8, 83–92.

Zając, E. (2021). Fluencja werbalna na podstawie wybranych kategorii nazw własnych – badania na grupie dzieci 5-letnich. Logopedia, 50 (2), 27–52.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Zając, E. (2022). Semantyczna płynność słowna dzieci czteroletnich – kategoria imiona. Słowo. Studia językoznawcze, (13), 418–426. https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.28

Numer

Dział

METODOLOGIA, INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH