ChatGPT – potrzebne narzędzie czy przekleństwo naszych czasów?

Autor

  • Wojciech Marcin Czerski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS, Instytut Pedagogiki, Katedra Pedagogiki Resocjalizacyjnej https://orcid.org/0000-0002-3951-5752

DOI:

https://doi.org/10.15584/di.2023.18.4

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, ChatGPT, edukacja

Abstrakt

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i integracja jej z wieloma usługami, z których codziennie korzysta miliony osób na całym świecie stała się faktem. Rosnąca popularność generatorów opartych na AI takich jak np. ChatGPT skłania do refleksji nad przyszłością procesu edukacji. Wprowadzenie zakazów ich stosowania przyniesie zapewne odwrotny do zamierzonego skutek. Jednak, jak pokazuje eksperyment Jordana Petersona, generatory językowe są już tak zaawansowane, że mogą przygotować teksty, które trudno jest odróżnić od tych napisanych przez człowieka. Dlatego też nie można dać dowolności w stosowaniu tych narzędzi przez uczniów i nauczycieli, bez wcześniejszego wyposażenia ich w odpowiednie umiejętności np. krytycznego myślenia.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-15

Jak cytować

Czerski, W. M. (2023). ChatGPT – potrzebne narzędzie czy przekleństwo naszych czasów?. Dydaktyka Informatyki, 18, 55–63. https://doi.org/10.15584/di.2023.18.4

Numer

Dział

TIK A SPOŁECZEŃSTWO