Etyka publikacyjna
ETYKA PUBLIKACJI
Rzetelność w nauce stanowi jeden z jej jakościowych fundamentów. Czytelnicy powinni mieć pewność, iż autorzy publikacji w sposób przejrzysty, rzetelny i uczciwy prezentują rezultaty swojej pracy, niezależnie od tego, czy są jej bezpośrednimi autorami, czy też korzystali z pomocy wyspecjalizowanego podmiotu (osoby fizycznej lub prawnej).
Dowodem etycznej postawy pracownika naukowego oraz najwyższych standardów redakcyjnych powinna być jawność informacji o podmiotach przyczyniających się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, rzeczowy, finansowy etc.).
W celu zapewnienia etyki publikacji naukowych, Rada Naukowa czasopisma Dydaktyka informatyki na podstawie zaleceń MNiSW podejmuje działania zmierzające do wyeliminowania zjawisk ghostwriting (1)
i guest authorship (2).Stąd:
- Autorzy zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia o przestrzeganiu zasad etyki publikacji naukowych, w którym:
- Wskazano wszystkich współautorów z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji,
- Określono wkład poszczególnych autorów w powstanie publikacji,
- Redakcja czasopisma Dydaktyka informatyki będzie dokumentowaławszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamanie i naruszanie zasad etyki obowiązujących w nauce oraz:
- Ujawni na oficjalnej stronie czasopisma wszelkie przejawy łamania zasad etyki publikacji naukowych,
- Powiadomi odpowiednie: podmioty, instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.
1) Ghostwriting” – ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
2) Guest authorship (honorary authorship) – gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
Oświadczenie o Przestrzeganiu etyki w pracach naukowych jest do pobrania poniżej: