Obcość, wyobcowanie i inność prototypowych aktorów społecznych w literaturze stanisławowskiej

Autor

  • Roman Magryś Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.10

Słowa kluczowe:

cudzoziemiec, komedia, konfederacja barska, król, literatura, oświecenie, powieść, sarmatyzm, satyra, szlachcic, utopia

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie w różnych kontekstach życia narodowego problematyki obcości, wyobcowania i inności szeregu aktorów społecznych pojawiających się w literaturze stanisławowskiej. Punkt ciężkości rozważań położony został na prototypowe postacie i utwory, które obrazują główne dylematy ideowe epoki polskiego oświecenia, związane z konfrontacją sarmatyzmu z cywilizacją zachodnioeuropejską. W artykule ujęto zarówno konserwatywne, jak i nowe tendencje kulturowe, wyznaczane przez postawy obyczajowe i polityczne mniej lub bardziej znaczących typów i indywidualności społecznych charakterystycznych dla literatury stanisławowskiej.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-25

Jak cytować

Magryś, R. (2023). Obcość, wyobcowanie i inność prototypowych aktorów społecznych w literaturze stanisławowskiej. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 131–147. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.10

Numer

Dział

ANALIZY I INTERPRETACJE