Obcość, wyobcowanie i inność prototypowych aktorów społecznych w literaturze stanisławowskiej
DOI:
https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.10Słowa kluczowe:
cudzoziemiec, komedia, konfederacja barska, król, literatura, oświecenie, powieść, sarmatyzm, satyra, szlachcic, utopiaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie w różnych kontekstach życia narodowego problematyki obcości, wyobcowania i inności szeregu aktorów społecznych pojawiających się w literaturze stanisławowskiej. Punkt ciężkości rozważań położony został na prototypowe postacie i utwory, które obrazują główne dylematy ideowe epoki polskiego oświecenia, związane z konfrontacją sarmatyzmu z cywilizacją zachodnioeuropejską. W artykule ujęto zarówno konserwatywne, jak i nowe tendencje kulturowe, wyznaczane przez postawy obyczajowe i polityczne mniej lub bardziej znaczących typów i indywidualności społecznych charakterystycznych dla literatury stanisławowskiej.
Pobrania
Opublikowane
2023-12-25
Jak cytować
Magryś, R. (2023). Obcość, wyobcowanie i inność prototypowych aktorów społecznych w literaturze stanisławowskiej. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 131–147. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.10
Numer
Dział
ANALIZY I INTERPRETACJE