Z historii muzycznych wędrówek polskich śpiewaków operowych po Galicji. Klementyna Czosnowska i Władysław Mierzwiński z występami we Lwowie i w Krakowie
DOI:
https://doi.org/10.15584/galisim.2020.6.7Słowa kluczowe:
Galicja, Lwów, Kraków, muzyka, opera, operetka, koncertyAbstrakt
Artykuł przybliża sylwetki Klementyny Czosnowskiej, jednej z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych XIX w., sopranistki, oraz Władysława Mierzwińskiego zwanego „królem tenorów”, niemającego sobie równych śpiewaka sławy europejskiej. Ich prężnie rozwijające się kariery artystyczne wiązały się z częstymi wyjazdami do znanych i renomowanych ośrodków muzycznych. Na mapie tych artystycznych wędrówek znalazły się także dwa największe ośrodki kulturalne Galicji, Kraków i Lwów. Oboje artyści gościli na scenach tych miast w latach 80. i 90. XIX stulecia, dostarczając tamtejszej publiczności niezapomnianych wrażeń i doznań artystycznych. Przyjmowano ich z wielkim entuzjazmem, obdarzając wielką sympatią i estymą.
Downloads
Bibliografia
„Czas” 1883, 1891, 1896, 1897.
„Gazeta Lwowska” 1885, 1890.
„Nowa Reforma” 1897.
Dehnel J., Kolekcja Awers/Rewers, awers-rewers.pl
Encyklopedia teatru polskiego, http://www.encyklopediateatru.pl/
Encyklopedia ziemi wileńskiej, t. 63: Teatr i muzyka na ziemi wileńskiej, oprac. M. Jackiewicz, Bydgoszcz 2007.
Michalik J., Dzieje teatru krakowskiego w latach 1865–1893, t. 4, cz. 1–2, Kraków 1997, 2004.
Michalik J., Dzieje teatru krakowskiego w latach 1893–1915, t. 5, cz. 1, Kraków 1985.
Owerłło P., Z tamtej strony rampy, Kraków 1957.
Reiss J.W., Almanach muzyczny Krakowa, t. II, Kraków 1939.
Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Warszawa 1973.
Wypych-Gawrońska A., Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918, Kraków 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Galicja. Studia i materiały
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.