Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.32

Słowa kluczowe:

ICT, edukacja, manipulowanie informacją, fałszywe wiadomości

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań internetu, a szczególnie mediów społecznościowych, dotyczących manipulowania informacją, wpływania na podejmowanie decyzji oraz propagowania nieprawdziwych i społecznie szkodliwych treści. Opisuje sposoby wykorzystywania internetowych botów i trolli oraz ich hybrydowych połączeń do celowego kształtowania dyskursu społecznego. Kolejny omawiany problem to bardzo łatwe i szybkie szerzenie nieprawdy w postaci propagowania fake news w internecie. W procederze tym bardzo istotną rolę odgrywa czynnik ludzki. Biorąc pod uwagę nierozerwalne osadzenie współczesnej edukacji rozumianej jako proces permanentny i całożyciowy w ICT, podkreśla znaczenie kształtowania świadomych i odpowiedzialnych postaw wszystkich uczestników tego procesu wobec nowych technologii.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Baron-Polańczyk, E. (2019). Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 218–226. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.32

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACYJNE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO