Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.39Słowa kluczowe:
cyberprzemoc, przemoc szkolna, postawy młodzieży wobec przemocy sprawcy i ofiary cyberprzemocyAbstrakt
Nasilenie zjawiska cyberprzemocy na tle przemocy tradycyjnej wśród 76 uczniów kończących naukę w szkole średniej zmierzono za pomocą Skali do Badania Przemocy zawierającej 20 opisów przemocy szkolnej (opatrzonych 7-stopniowymi skalami typu self-report), do której dodano 5-itemową podskalę Cyberprzemoc. Ustalono, że badani stosują i doświadczają agresji elektronicznej rzadziej niż tradycyjnej przemocy szkolnej, niemniej uczestniczenie w cyberprzemocy w roli sprawcy lub ofiary dotyczy aż 59,2% badanych. Co trzeci uczeń (32,9%) stosuje albo doświadcza cyberprzemocy systematycznie. Zidentyfikowano 14,4% typowych ofiar biernych i tyle samo ofiar agresywnych, a tylko 3,9% typowych sprawców cyberprzemocy. Zauważono, że badana młodzież dość liberalnie ocenia przemoc elektroniczną i realizowaną w sposób tradycyjny. Wskazano na pedagogiczne implikacje wynikające z uzyskanych wyników.Pobrania
Opublikowane
2019-06-30
Jak cytować
Bartkowicz, Z., & Chudnicki, A. (2019). Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 264–269. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.39
Numer
Dział
WYBRANE PROBLEMY EDUKACYJNE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.