Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.39

Słowa kluczowe:

cyberprzemoc, przemoc szkolna, postawy młodzieży wobec przemocy sprawcy i ofiary cyberprzemocy

Abstrakt

Nasilenie zjawiska cyberprzemocy na tle przemocy tradycyjnej wśród 76 uczniów kończących naukę w szkole średniej zmierzono za pomocą Skali do Badania Przemocy zawierającej 20 opisów przemocy szkolnej (opatrzonych 7-stopniowymi skalami typu self-report), do której dodano 5-itemową podskalę Cyberprzemoc. Ustalono, że badani stosują i doświadczają agresji elektronicznej rzadziej niż tradycyjnej przemocy szkolnej, niemniej uczestniczenie w cyberprzemocy w roli sprawcy lub ofiary dotyczy aż 59,2% badanych. Co trzeci uczeń (32,9%) stosuje albo doświadcza cyberprzemocy systematycznie. Zidentyfikowano 14,4% typowych ofiar biernych i tyle samo ofiar agresywnych, a tylko 3,9% typowych sprawców cyberprzemocy. Zauważono, że badana młodzież dość liberalnie ocenia przemoc elektroniczną i realizowaną w sposób tradycyjny. Wskazano na pedagogiczne implikacje wynikające z uzyskanych wyników.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Bartkowicz, Z., & Chudnicki, A. (2019). Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 264–269. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.39

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACYJNE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO