Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej

Autor

  • CECYLIA LANGIER Doktor, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.32

Słowa kluczowe:

cyberdziecko, edukacja wczesnoszkolna, wysokie technologie, kompetencje kluczowe

Abstrakt

Współczesne czasy cechuje ogromny postęp technologiczny, szczególnie w zakresie urządzeń komunikacyjnych, tzw. komunikatorów. Szybki rozwój technologii cyfrowej dokonał wielu przeobrażeń w życiu prywatnym i zawodowym całego społeczeństwa. Wpłynął także na zmiany w obszarze życia rodzinnego, dokonując rewolucyjnych zmian w sposobie budowania relacji rodzinnych i sposobach sprawowania opieki rodzicielskiej. Multimedia stały się ważnym narzędziem wychowania i edukacji najmłodszego pokolenia. Dzieci te dla podkreślenia roli technologii w ich życiu nazywa się cyberdziećmi. Pokolenie to zdecydowanie różni się pod względem rozwo-ju od swoich rówieśników sprzed kilkunastu lat. Coraz częściej w publikacjach naukowych opisy-wane są zmiany, jakie zachodzą w funkcjonowaniu mózgu pod wpływem nadmiernego korzysta-nia z wysokich technologii. Zmiany te przekładają się na możliwości percepcyjne, zdolności do rozumowania, odczuwania i przewidywania. Powoduje to konieczność dokonania zmian w proce-durach edukacyjnych tak, aby dostosować je do potrzeb i możliwości nowego pokolenia cyfrowych tubylców. W artykule dokonano próby charakterystyki pokolenia cyberdzieci. Wskazano główne pro-blemy współczesnej edukacji wynikające ze zmian rozwojowych współczesnych dzieci oraz wskazano drogi i możliwości przeobrażeń edukacyjnych. Podkreślono konieczność przeobrażeń współczesnej szkoły, aby stała się nowoczesnym i przyjaznym miejscem nabywania przez młode pokolenia kompetencji kluczowych, niezbędnych do życia we współczesnym świecie.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

LANGIER, C. (2018). Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 224–232. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.32

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ