Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.21Słowa kluczowe:
uczeń, podmiotowość, asertywność, Edukacja Skoncentrowana na RozwiązaniachAbstrakt
Wraz z postępującą humanizacją i demokratyzacją życia społecznego w naszym kraju w latach 80. ubiegłego wieku pojawiła się w polskiej pedagogice problematyka podmiotowości. Wydaje się, że nikt dziś nie ma wątpliwości, iż rozwijanie podmiotowej orientacji u uczniów jest bezpośrednim determinantem ich pełnego rozwoju. W dobie dyskusji o systemie oświaty ważne staje się pytanie: Czy podmiotowość ucznia jest właściwie rozumiana i doceniana przez decydentów oświaty oraz teoretyków i praktyków kształcenia i wychowania? W artykule ukazano istotę podmiotowości ucznia oraz wskazano na rolę nauczyciela w jej rozwijaniu. W szczególności zwrócono uwagę na możliwość umacniania orientacji podmiotowej uczniów poprzez rozwijanie ich postawy asertywnej oraz wykorzystanie w pracy pedagogicznej założeń i metod Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.Pobrania
Opublikowane
2019-09-30
Jak cytować
Zubrzycka-Maciąg, T. (2019). Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów. Journal of Education, Technology and Computer Science, 29(3), 146–151. https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.21
Numer
Dział
WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ I ŚRODOWISKOWEJ
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.