Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów

Autor

  • Teresa Zubrzycka-Maciąg Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania, Polska https://orcid.org/0000-0002-8942-0567

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.21

Słowa kluczowe:

uczeń, podmiotowość, asertywność, Edukacja Skoncentrowana na Rozwiązaniach

Abstrakt

Wraz z postępującą humanizacją i demokratyzacją życia społecznego w naszym kraju w latach 80. ubiegłego wieku pojawiła się w polskiej pedagogice problematyka podmiotowości. Wydaje się, że nikt dziś nie ma wątpliwości, iż rozwijanie podmiotowej orientacji u uczniów jest bezpośrednim determinantem ich pełnego rozwoju. W dobie dyskusji o systemie oświaty ważne staje się pytanie: Czy podmiotowość ucznia jest właściwie rozumiana i doceniana przez decydentów oświaty oraz teoretyków i praktyków kształcenia i wychowania? W artykule ukazano istotę podmiotowości ucznia oraz wskazano na rolę nauczyciela w jej rozwijaniu. W szczególności zwrócono uwagę na możliwość umacniania orientacji podmiotowej uczniów poprzez rozwijanie ich postawy asertywnej oraz wykorzystanie w pracy pedagogicznej założeń i metod Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Zubrzycka-Maciąg, T. (2019). Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów. Journal of Education, Technology and Computer Science, 29(3), 146–151. https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.21

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ I ŚRODOWISKOWEJ