Czynniki wpływające na umiejętności posługiwania się pojęciami technicznymi przez uczniów kończących szkołę podstawową w świetle badań

Autor

  • Waldemar LIB

DOI:

https://doi.org/2080-9069

Słowa kluczowe:

pojęcia techniczne, pragmatyka języka, porozumiewanie się

Abstrakt

W dotychczas prowadzonych badaniach nad rozwojem pojęć technicznych dominowały czynności związane z ustaleniem zasobu tych pojęć w słownictwie badanych lub ich wzrostem w kolejnych okresach związanych z rozwojem dzieci lub poziomem edukacyjnym. Bardzo niewiele wysiłku poświęcono badaniom związanym z pragmatyką, czyli umiejętnością prawidłowego posługiwania się pojęciami znajdującymi się w słowniku umysłowym uczniów. Opierając się na literaturze opisującej rozwój pojęć, przyjęto, że podobnie jak na zasób również na umiejętność posługiwania się pojęciami technicznymi mogą mieć wpływ między innymi takie czynniki, jak: środowisko rodzinne i lokalne, w którym żyje dziecko, środki masowego przekazu, do których ma ono dostęp, nauka szkolna oraz płeć uczniów. W niniejszym artykule przedstawione zostały wyniki badań autora nad umiejętnościami posługiwania się pojęciami technicznymi przez uczniów kończących szkołę podstawową.

Opublikowane

2010-06-30

Jak cytować

LIB, W. (2010). Czynniki wpływające na umiejętności posługiwania się pojęciami technicznymi przez uczniów kończących szkołę podstawową w świetle badań. Journal of Education, Technology and Computer Science, (1), 67–77. https://doi.org/2080-9069

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION