Postawy wobec języka młodych ludzi w Polsce i jego społeczne postrzeganie w wybranych aspektach – przyczynek do refleksji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.20

Słowa kluczowe:

młodzież, język młodzieży, slang młodzieżowy, komunikacja, szkoła, ludzie starsi

Abstrakt

Artykuł porusza problematykę postrzegania przez określone grupy społeczne języka młodzieży (slangu młodzieżowego). Przed nawiązaniem do tego głównego zagadnienia następuje próba krótkiego wyjaśnienia pojęć kluczowych dla zrozumienia omawianych treści (języka młodzieży – jego różnego nazewnictwa, a także funkcjonowania jako socjolektu). Wstępne wyjaśnienia i rozpoznania służą zbudowaniu dalszego obrazu postaw przyjmowanych przez niektóre środowiska wobec języka młodych ludzi na kilku płaszczyznach. Jedną z nich rozpatrzono na poziomie relacji młodzieży do używanego przez nią slangu. Po krótce skupiono się na roli szkoły jako instytucji mającej kształtować poszanowanie języka ojczystego. Następna część refleksji mówi o tym, jakie postawy wobec slangu młodzieżowego może wykazywać starsze pokolenie.  W celu uzasadnienia
i uwiarygodnienia wniosków spostrzeżenia skonfrontowano z wynikami badań ankietowych odzwierciedlających empiryczny wymiar niektórych zjawisk językowych.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chojecka K., O socjolekcie współczesnej młodzieży słów kilka, „Conversatoria Linguistica” 2018, t. 12.

Dąbrowska A., Slang jest spoko? Pedagogiczne aspekty obecności socjolektu uczniowskiego w dyskursie publicznym, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2017, nr 37, t. 2, DOI: 10.5604/01.3001.0010.5581.

Dąbrowska A., Slang na salonach. O ekspansji języka młodzieży na przykładzie komunikatów reklamowych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2016, nr 2.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Kowalikowa J., Miłośnictwo polszczyzny pięknej, poprawnej i sprawnej – jako nieodzowny składnik szkolnej edukacji językowej skierowanej ku wartościom, „Polonistyka. Innowacje” 2018, nr 7, DOI: 10.14746/pi.2018.7.2.

Kowalikowa J., Socjolingwistyka w szkole [w:] Język w przestrzeni społecznej, red. S. Gajda, K. Rymut, U. Żydek-Bednarczuk, Opole 2002.

Łuczyński A., Współczesny język polski w oczach ludzi starszych, „Forum Filologiczne Ateneum” 2020, nr 8, t. 2, DOI: 10.36575/2353-2912/2(8)2020.111.

Miałkowska-Kozaryna M., Nauczycielu mów slangiem! – język jako podstawowe narzędzie pracy pedagoga, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2020, t. 2, DOI: 10.5604/01.3001.0013.8196.

Myszur R., Wybrane aspekty współczesnej gwary młodzieżowej w Internecie, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2022, t. 2, nr 42.

„Nie zgadzam się na wykluczenie ze względu na wiek, nie zgadzam się na jakiekolwiek wykluczenie” (rozm. M. Michałek z Pauliną Braun), „Pokolenia. Warszawski Miesięcznik Seniorów” 2019, t. 5, nr 2.

Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 1999.

Ożóg K., Język współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym [w:] Język w biegu życia, red. M. Kielar-Turska, S. Milewski, Gdańsk 2019, DOI: 10.15584/slowo.2017.8.11.

Pawelczyk E., Relacje międzypokoleniowe, Nabywanie kompotenecji społecznych przez młodzież i seniorów (Publikacja opracowana w ramach projektu grantowego pt. „Razem w Europie” zrealizowanego w ramach projektu „Międzynarodowa współpraca się opłaca”, Ośrodek Integracji Społecznej w Zielonej Górze, s. 29–33.

Piekot M., Uwagi o współczesnym języku młodych Polaków, „Rocznik Prasoznawczy” 2018, t. 12. Postawy przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Obserwatorium Kultury” 2016–2017, red. K. Kłosińska, A. Hącia, S. Mandes, M. Adamczyk, K. Kiełpińska, Warszawa 2017.

Rumianowska A., Dialog a więzi międzypokoleniowe w rodzinie [w:] Aktywność osób starszych. Moda czy konieczność?, red. E. Wiśniewska, A. Rumianowska, Płock 2012.

Świderska A., Steroetypy dotyczące starzenia się i ludzi starych w opiniach studentów medycyny, „Pedagogika Rodziny” 2015, R. 5, nr 4.

Święcicka M., Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku [w:] Przemiany języka na tle przemiany współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów 2006.

Szymańska M., Czy kminię? – czyli o języku młodzieży, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polomnae Pertinentia” 2013, R. 4.

Więckiewicz B., Przegląd teorii wartości [w:] Młodzież wobec wartości, t. 7: Współczesne problemy wychowania, red. P. Magier, Warszawa 2024.

Wileczek, Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018.

Wileczek A., Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska, „Annales UMCS” 2021, Sectio N, t. 6, DOI: 10.17951/en.2021.6.185-206.

Wilkoń A., Typologia socjolektów, „Socjolingwistyka” 1988, nr 8.

Wiśniewska E., Starsi i młodsi w dialogu międzypokoleniowym, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2017, R. 6, DOI: 10.19251/sej/2017.6(2).

Wiśniewski K., Kategoria potoczności w komunikacji komiksowej. Analiza językowa [praca dyplomowa], Radom 2006, http://www.zeszytykomiksowe.org/sklad/wisniewski2006.pdf (22.10.2022).

Wrona B., Język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych (na przykładzie dyskursu na forach internetowych) [praca doktorska napisana pod kierownictwem prof. dr hab. E. Jędrzejko, Uniwersytet Śląski w Katowicach], Katowice 2014, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5479/1/Wrona_Jezyk_i_styl_mlodego_pokolenia.pdf (21.03.2025).

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Kozioł, B. (2025). Postawy wobec języka młodych ludzi w Polsce i jego społeczne postrzeganie w wybranych aspektach – przyczynek do refleksji. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 253–260. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.20

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych