Attitudes towards the language of young people in Poland and its social perception in selected aspects – a contribution to reflection
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.20Keywords:
youth, youth language, youth slang, communication, school, poepleAbstract
The article addresses the issue of how certain social groups perceive the language of youth (youth slang). Before addressing this main issue, an attempt is made to briefly explain the concepts that are key to understanding the content discussed (youth language – its various names, as well as its functioning as a sociolect). Initial explanations and diagnoses serve to build a further picture of the attitudes adopted by some groups towards the language of young people on several levels. One of them is considered at the level of the relationship between young people and the slang they use. The focus is briefly on the role of school as an institution that is supposed to shape respect for the native language. The next part of the reflection discusses the attitudes towards youth slang that the older generation may demonstrate. In order to justify and authenticate the conclusions, the observations are confronted with the results of survey studies reflecting the empirical dimension of certain linguistic phenomena.
Downloads
References
Chojecka K., O socjolekcie współczesnej młodzieży słów kilka, „Conversatoria Linguistica” 2018, t. 12.
Dąbrowska A., Slang jest spoko? Pedagogiczne aspekty obecności socjolektu uczniowskiego w dyskursie publicznym, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2017, nr 37, t. 2, DOI: 10.5604/01.3001.0010.5581.
Dąbrowska A., Slang na salonach. O ekspansji języka młodzieży na przykładzie komunikatów reklamowych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2016, nr 2.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
Kowalikowa J., Miłośnictwo polszczyzny pięknej, poprawnej i sprawnej – jako nieodzowny składnik szkolnej edukacji językowej skierowanej ku wartościom, „Polonistyka. Innowacje” 2018, nr 7, DOI: 10.14746/pi.2018.7.2.
Kowalikowa J., Socjolingwistyka w szkole [w:] Język w przestrzeni społecznej, red. S. Gajda, K. Rymut, U. Żydek-Bednarczuk, Opole 2002.
Łuczyński A., Współczesny język polski w oczach ludzi starszych, „Forum Filologiczne Ateneum” 2020, nr 8, t. 2, DOI: 10.36575/2353-2912/2(8)2020.111.
Miałkowska-Kozaryna M., Nauczycielu mów slangiem! – język jako podstawowe narzędzie pracy pedagoga, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2020, t. 2, DOI: 10.5604/01.3001.0013.8196.
Myszur R., Wybrane aspekty współczesnej gwary młodzieżowej w Internecie, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2022, t. 2, nr 42.
„Nie zgadzam się na wykluczenie ze względu na wiek, nie zgadzam się na jakiekolwiek wykluczenie” (rozm. M. Michałek z Pauliną Braun), „Pokolenia. Warszawski Miesięcznik Seniorów” 2019, t. 5, nr 2.
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 1999.
Ożóg K., Język współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym [w:] Język w biegu życia, red. M. Kielar-Turska, S. Milewski, Gdańsk 2019, DOI: 10.15584/slowo.2017.8.11.
Pawelczyk E., Relacje międzypokoleniowe, Nabywanie kompotenecji społecznych przez młodzież i seniorów (Publikacja opracowana w ramach projektu grantowego pt. „Razem w Europie” zrealizowanego w ramach projektu „Międzynarodowa współpraca się opłaca”, Ośrodek Integracji Społecznej w Zielonej Górze, s. 29–33.
Piekot M., Uwagi o współczesnym języku młodych Polaków, „Rocznik Prasoznawczy” 2018, t. 12. Postawy przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Obserwatorium Kultury” 2016–2017, red. K. Kłosińska, A. Hącia, S. Mandes, M. Adamczyk, K. Kiełpińska, Warszawa 2017.
Rumianowska A., Dialog a więzi międzypokoleniowe w rodzinie [w:] Aktywność osób starszych. Moda czy konieczność?, red. E. Wiśniewska, A. Rumianowska, Płock 2012.
Świderska A., Steroetypy dotyczące starzenia się i ludzi starych w opiniach studentów medycyny, „Pedagogika Rodziny” 2015, R. 5, nr 4.
Święcicka M., Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku [w:] Przemiany języka na tle przemiany współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów 2006.
Szymańska M., Czy kminię? – czyli o języku młodzieży, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polomnae Pertinentia” 2013, R. 4.
Więckiewicz B., Przegląd teorii wartości [w:] Młodzież wobec wartości, t. 7: Współczesne problemy wychowania, red. P. Magier, Warszawa 2024.
Wileczek, Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018.
Wileczek A., Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska, „Annales UMCS” 2021, Sectio N, t. 6, DOI: 10.17951/en.2021.6.185-206.
Wilkoń A., Typologia socjolektów, „Socjolingwistyka” 1988, nr 8.
Wiśniewska E., Starsi i młodsi w dialogu międzypokoleniowym, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2017, R. 6, DOI: 10.19251/sej/2017.6(2).
Wiśniewski K., Kategoria potoczności w komunikacji komiksowej. Analiza językowa [praca dyplomowa], Radom 2006, http://www.zeszytykomiksowe.org/sklad/wisniewski2006.pdf (22.10.2022).
Wrona B., Język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych (na przykładzie dyskursu na forach internetowych) [praca doktorska napisana pod kierownictwem prof. dr hab. E. Jędrzejko, Uniwersytet Śląski w Katowicach], Katowice 2014, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5479/1/Wrona_Jezyk_i_styl_mlodego_pokolenia.pdf (21.03.2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.