Conscience as a category of transcendent upbringing

Authors

  • Andrzej Garbarz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.6

Keywords:

conscience, personal relations, law, tradition, prudence

Abstract

In the article special attention was paid to phenomenon of conscience, its interpretation and process of creating. Meaning of personal relations in conscience development was accented. The author tried to accent the connection between conscience, law and tradition.

Downloads

References

Młotek A., Wybór podstawowy a konkretne postępowanie w świetle encykliki „Veritatis splendor” [w:] W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki „Veritatis splendor”, red. E. Janiak, Wrocław 1994.

Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998.

Szostek A., Sumienie: świadek i strażnik zbawczej prawdy o człowieku. Na marginesie części II „teologii ciała” Jana Pawła II [w:] Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „serca”. O Jana Pawła II teologii ciała, red. T. Styczeń, Lublin 1987.

Vidal M., Sumienie w systemie moralnym Alfonsa Liguori [w:] Sumienie wyznacznikiem ludzkiej moralności w nauce św. Alfonsa Liguori na tle współczesnych tendencji teologicznych, red. W. Bołoz, Warszawa 1997.

Faron W. SJ, Sumienie zaprasza na spotkanie, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/sumienie_spotkanie.html (1.05.2015).

http://adonai.pl/jp2/?id=153 (2.05.2015).

http://adonai.pl/jp2/?id=203 (2.05.2015).

Siedlanowski P., Roztropność, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TM/echo201508_roztropnosc.html (1.05.2015).

Zatorski W. OSB, Rozpoznać prawdę, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/tyniec2015_zatorski-pokoj1.html (1.05.2015).

Zatorski W. OSB, Wybór życia lub śmierci – o sercu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/tyniec 2015_zatorski-serce.html (1.05.2015).

Published

2015-12-25

How to Cite

Garbarz, A. (2015). Conscience as a category of transcendent upbringing. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 102–110. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.6

Issue

Section

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka