Sumienie jako kategoria transcendentnego wychowania

Autor

  • Andrzej Garbarz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.6

Słowa kluczowe:

sumienie, relacje osobowe, prawo, tradycja, roztropność

Abstrakt

W prezentowanym tekście skoncentrowano się na fenomenie sumienia, jego interpretacji i kształtowaniu się. Podjęto kwestię znaczenia relacji osobowych w rozwoju sumienia. Zwrócono uwagę na związki sumienia z prawem i tradycją.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Młotek A., Wybór podstawowy a konkretne postępowanie w świetle encykliki „Veritatis splendor” [w:] W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki „Veritatis splendor”, red. E. Janiak, Wrocław 1994.

Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998.

Szostek A., Sumienie: świadek i strażnik zbawczej prawdy o człowieku. Na marginesie części II „teologii ciała” Jana Pawła II [w:] Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „serca”. O Jana Pawła II teologii ciała, red. T. Styczeń, Lublin 1987.

Vidal M., Sumienie w systemie moralnym Alfonsa Liguori [w:] Sumienie wyznacznikiem ludzkiej moralności w nauce św. Alfonsa Liguori na tle współczesnych tendencji teologicznych, red. W. Bołoz, Warszawa 1997.

Faron W. SJ, Sumienie zaprasza na spotkanie, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/sumienie_spotkanie.html (1.05.2015).

http://adonai.pl/jp2/?id=153 (2.05.2015).

http://adonai.pl/jp2/?id=203 (2.05.2015).

Siedlanowski P., Roztropność, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TM/echo201508_roztropnosc.html (1.05.2015).

Zatorski W. OSB, Rozpoznać prawdę, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/tyniec2015_zatorski-pokoj1.html (1.05.2015).

Zatorski W. OSB, Wybór życia lub śmierci – o sercu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/tyniec 2015_zatorski-serce.html (1.05.2015).

Pobrania

Opublikowane

2015-12-25

Jak cytować

Garbarz, A. (2015). Sumienie jako kategoria transcendentnego wychowania. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 102–110. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.6

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka