Aktywność kulturalna dzieci i młodzieży elementem przeciwdziałającym zachowaniom ryzykownym
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7Słowa kluczowe:
kultura, zachowania ryzykowne, młodzieżAbstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie potencjału jaki posiada aktywność kulturalna wykorzystywana jako forma przeciwdziałania ryzykownym zachowaniom wśród dzieci i młodzieży. W opracowaniu przedstawiono teoretyczne podstawy kultury jako funkcji wychowawczej, mechanizmy powstawania i utrwalania zachowań problemowych u młodzieży oraz zaprezentowano konkretne przykłady oddziaływań rewalidacyjnych i profilaktycznych, w szczególności tych opierających się na uczestnictwie w działalności kulturalnej. Podejście to łączy w sobie zarówno perspektywę pedagogiczną, jak również psychologiczną i socjologiczną, ukazując kulturę jako obszar nie tylko twórczego rozwoju, ale również skutecznego wsparcia wychowawczego i terapeutycznego.
Downloads
Bibliografia
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa 2004, s. 238.
Dzielska A., Kowalewska A., Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, Studia BAS Nr 2(38) 2014, s. 139–168.
Forecka-Waśko K., Załustowicz A., Wykorzystanie technik relaksacyjnych, wizualizacyjnych oraz muzykoterapii aktywnej z dzieckiem z przejawami zachowań agresywnych – praktyczne zastosowanie w pracy nauczyciela, Szkoła Specjalna 2013, nr 1, s. 44–49.
Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa 1964, s. 3. 55
Łączyk M., Pyrzyk-Kuta A., Twórcza rewitalizacja grup defaworyzowanych, Chowanna 2015, t. 1, s. 165–181.
Peret – Drążewska P., Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej, Roczniki Pedagogiczne Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 73-90.
Szega I., Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży, Kultura I Wychowanie, 2024/1/25, s. 139-148.
Wilk T., Kultura i sztuka jako narzędzie / przestrzeń edukacji w obszarze zróżnicowania kulturowego. W: A. Rzymełka Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja", Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, S. 115-133
Woźniak-Czech E., Teatroterapia jako metoda socjalizacji i ekspresji twórczej, Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 1, s. 71–85.
Wróblewska H.M., Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne Numer 2021/2(13), s. 299-316.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.