Aktywność kulturalna dzieci i młodzieży elementem przeciwdziałającym zachowaniom ryzykownym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7

Słowa kluczowe:

kultura, zachowania ryzykowne, młodzież

Abstrakt

Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie potencjału jaki posiada aktywność kulturalna wykorzystywana jako forma przeciwdziałania ryzykownym zachowaniom wśród dzieci i młodzieży. W opracowaniu przedstawiono teoretyczne podstawy kultury jako funkcji wychowawczej, mechanizmy powstawania i utrwalania zachowań problemowych u młodzieży oraz zaprezentowano konkretne przykłady oddziaływań rewalidacyjnych i profilaktycznych, w szczególności tych opierających się na uczestnictwie w działalności kulturalnej. Podejście to łączy w sobie zarówno perspektywę pedagogiczną, jak również psychologiczną i socjologiczną, ukazując kulturę jako obszar nie tylko twórczego rozwoju, ale również skutecznego wsparcia wychowawczego i terapeutycznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa 2004, s. 238.

Dzielska A., Kowalewska A., Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, Studia BAS Nr 2(38) 2014, s. 139–168.

Forecka-Waśko K., Załustowicz A., Wykorzystanie technik relaksacyjnych, wizualizacyjnych oraz muzykoterapii aktywnej z dzieckiem z przejawami zachowań agresywnych – praktyczne zastosowanie w pracy nauczyciela, Szkoła Specjalna 2013, nr 1, s. 44–49.

Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa 1964, s. 3. 55

Łączyk M., Pyrzyk-Kuta A., Twórcza rewitalizacja grup defaworyzowanych, Chowanna 2015, t. 1, s. 165–181.

Peret – Drążewska P., Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej, Roczniki Pedagogiczne Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 73-90.

Szega I., Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży, Kultura I Wychowanie, 2024/1/25, s. 139-148.

Wilk T., Kultura i sztuka jako narzędzie / przestrzeń edukacji w obszarze zróżnicowania kulturowego. W: A. Rzymełka Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja", Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, S. 115-133

Woźniak-Czech E., Teatroterapia jako metoda socjalizacji i ekspresji twórczej, Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 1, s. 71–85.

Wróblewska H.M., Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne Numer 2021/2(13), s. 299-316.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Paluch, M., & Malikowski, R. (2025). Aktywność kulturalna dzieci i młodzieży elementem przeciwdziałającym zachowaniom ryzykownym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 91–99. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki