Cultural activity of children and young people with an element counteracting risky behavior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7

Keywords:

culture, risky behavior, youth

Abstract

This article aims to demonstrate the potential of cultural activity as a means of counteracting risky behavior among children and adolescents. The study presents the theoretical foundations of culture as an educational function, outlines the mechanisms underlying the development and perpetuation of problematic behaviors in youth, and presents specific examples of rehabilitation and preventive interventions, particularly those based on participation in cultural activities. This approach combines pedagogical, psychological, and sociological perspectives, presenting culture as a domain not only for creative development but also for effective educational and therapeutic support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa 2004, s. 238.

Dzielska A., Kowalewska A., Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, Studia BAS Nr 2(38) 2014, s. 139–168.

Forecka-Waśko K., Załustowicz A., Wykorzystanie technik relaksacyjnych, wizualizacyjnych oraz muzykoterapii aktywnej z dzieckiem z przejawami zachowań agresywnych – praktyczne zastosowanie w pracy nauczyciela, Szkoła Specjalna 2013, nr 1, s. 44–49.

Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa 1964, s. 3. 55

Łączyk M., Pyrzyk-Kuta A., Twórcza rewitalizacja grup defaworyzowanych, Chowanna 2015, t. 1, s. 165–181.

Peret – Drążewska P., Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej, Roczniki Pedagogiczne Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 73-90.

Szega I., Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży, Kultura I Wychowanie, 2024/1/25, s. 139-148.

Wilk T., Kultura i sztuka jako narzędzie / przestrzeń edukacji w obszarze zróżnicowania kulturowego. W: A. Rzymełka Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja", Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, S. 115-133

Woźniak-Czech E., Teatroterapia jako metoda socjalizacji i ekspresji twórczej, Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 1, s. 71–85.

Wróblewska H.M., Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne Numer 2021/2(13), s. 299-316.

Published

2025-12-15

How to Cite

Paluch, M., & Malikowski, R. (2025). Cultural activity of children and young people with an element counteracting risky behavior. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 91–99. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care