Cultural activity of children and young people with an element counteracting risky behavior
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.7Keywords:
culture, risky behavior, youthAbstract
This article aims to demonstrate the potential of cultural activity as a means of counteracting risky behavior among children and adolescents. The study presents the theoretical foundations of culture as an educational function, outlines the mechanisms underlying the development and perpetuation of problematic behaviors in youth, and presents specific examples of rehabilitation and preventive interventions, particularly those based on participation in cultural activities. This approach combines pedagogical, psychological, and sociological perspectives, presenting culture as a domain not only for creative development but also for effective educational and therapeutic support.
Downloads
References
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa 2004, s. 238.
Dzielska A., Kowalewska A., Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, Studia BAS Nr 2(38) 2014, s. 139–168.
Forecka-Waśko K., Załustowicz A., Wykorzystanie technik relaksacyjnych, wizualizacyjnych oraz muzykoterapii aktywnej z dzieckiem z przejawami zachowań agresywnych – praktyczne zastosowanie w pracy nauczyciela, Szkoła Specjalna 2013, nr 1, s. 44–49.
Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa 1964, s. 3. 55
Łączyk M., Pyrzyk-Kuta A., Twórcza rewitalizacja grup defaworyzowanych, Chowanna 2015, t. 1, s. 165–181.
Peret – Drążewska P., Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej, Roczniki Pedagogiczne Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 73-90.
Szega I., Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży, Kultura I Wychowanie, 2024/1/25, s. 139-148.
Wilk T., Kultura i sztuka jako narzędzie / przestrzeń edukacji w obszarze zróżnicowania kulturowego. W: A. Rzymełka Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja", Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, S. 115-133
Woźniak-Czech E., Teatroterapia jako metoda socjalizacji i ekspresji twórczej, Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 1, s. 71–85.
Wróblewska H.M., Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne Numer 2021/2(13), s. 299-316.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.